Gjennom sommeren har vegvesenet arbeidet på døgnbasis med oppgraderingen av Sjølystlokket og Bygdøylokket.
I tidsrommene flest ferdes på veiene har det likevel oppstått kø og trafikale utfordringer.
– Først av alt vil jeg presisere at vi forstår folks frustrasjon over den
utfordrende trafikkavviklingen. Forsinkelser er kjedelig for alle som berøres.
Vi har gjennom hele sommeren jobbet døgnkontinuerlig slik at ulempene skulle
bli så små som mulig, sier prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen i en
pressemelding.
– Vi ser at de trafikale forholdene er svært krevende både for
bilistene, men enda viktigere også for kollektivtrafikken, legger hun til.
Fra månedsskiftet august/september åpnes det for trafikk i to felt i hver
retning gjennom Sjølystlokket og Bygdøylokket.
Annonse
Selv om dette kun er få dager
unna, ser vegvesenet likevel nødvendighetene av strakstiltak og har bedt politiet
om å bistå med trafikkdirigering i rushtiden på morgenene og ettermiddagene
inntil flere felt er åpne.
– Politiet vil bistå med manuell
trafikkdirigering for å skape bedre flyt og hjelpe bussene frem. Tiltaket
utføres ved avkjøring til Karenslyst Allé på Skøyen. Politiet dirigerte
trafikken allerede onsdag ettermiddag. Resultatene er svært positive. Det var
en langt bedre trafikkflyt, og bussene kom lettere frem, forklarer vegvesenets
prosjektdirektør.
– Det er ikke mange dagene igjen før vi åpner for trafikk i to felt i
hver retning, men vi ser at det er behov for ekstra dirigering av trafikken for
å oppnå bedre flyt, sier Foss.
Prosjektdirektøren har på sin side tro på at forholdene vil bli langt
bedre når det åpnes for trafikk i to felt i hver retning.
– Vi tar da i bruk rampesystemet som kjørefelter i østgående
kjøreretning. Dette vil skape bedre flyt, men det vil fortsatt være noe
redusert framkommelighet og nedsatt hastighet på strekningen.
Klar oppfordring
Statens vegvesen kommer for øvrig med en klar oppfordring om å ikke
bruke lokalveinettet som snarvei og omkjøring som følge av kø på E18.
Vegvesenet påpeker at det lokale veinettet ikke er bygget for en slik
trafikkmengde og understreker dessuten at dette ikke er ønskelig med tanke på at det
bor mange mennesker tett på lokalveiene med nærliggende gater som både er
skolevei og ferdselsvei for myke trafikanter.
«Må du kjøre bil, og det er kø på E18 benyttes Ring 3 som omkjøringsvei»,
oppsummerer vegvesenet, som ber kjørende reflektere over hvorvidt reisen er
nødvendig, om den kan gjennomføres på et annet tidspunkt, eller om det er mulig
å gå, sykle eller reise kollektivt i stedet.
«Det er til tider ekstremt mye
trafikk på E18, og kapasiteten til vegen er redusert som følge av vegarbeidene.
Dette fører til kø, kork og kaos. Det er ikke plass til alle som vil kjøre
privatbil», fastslår vegvesenet.