DEBATT
– Tiden hvor vi brukte store beløp på rød asfalt må være forbi – vi har rett og slett ikke råd når viktige velferdsoppgaver i bydelene er underfinansierte, sier Lillian Huse (Frp).
Foto: Privat og Oslo kommune
– Sykkelveiene i Bygdøy allé representerer en meningsløs og kostbar symbolpolitikk
Bygdøy allé er ikke bare en vakker gate, men også en viktig gjennomfartsåre for busser og bilister. Derfor er det synd at alléen vår blir rasert av anti-bilpartiene på Rådhuset.
Det som tidligere var trygge og effektive busslommer utenfor
Frogner kirke, på alléens bredeste punkt, er nå fjernet for å gjøre plass til
sykkelveier.
Konsekvensen er at bussene stamper bak hverandre i
unødvendig lange køer, og bilistene kan ikke lenger kjøre forbi stillestående
busser. Hvem har vunnet på denne såkalte oppgraderingen?
De andre partiene, fra Høyre til Rødt, vil sikkert si
syklistene. Dessverre for dem er ikke folk flest i Oslo syklister.
Folk flest
reiser kollektivt, kjører bil eller går. For dem har de store investeringene i
Bygdøy allé ingen verdi.
Lange køer
Tvert imot medfører endringene lenger køer, som påvirker
reisetider, utslipp og støynivåer.
Fremskrittspartiet mener investeringene i
kollektivtransport må økes kraftig, samtidig som byen gjenåpnes for alle som
vil eller må kjøre bil i sentrum. Folk må gjerne sykle, men det må i større
grad skje i blandet trafikk.
Tiden hvor vi brukte store beløp på rød asfalt må være forbi
– vi har rett og slett ikke råd når viktige velferdsoppgaver i bydelene er
underfinansierte.
Aftenposten publiserte i september en gjennomgang som viser
at 11 av 15 bydeler kommer til å gå med underskudd i 2024.
Sitter igjen med problemene
I stedet for å bygge ti kilometer ny sykkelvei i 2025, og
300 nye sykkelstativer, burde Høyre og Venstre være mer opptatt av å sikre
skikkelig finansiering av bydelene.
Hvis noe må ofres for å få til dette er
unødvendige sykkelveier som i Bygdøy allé et godt sted å starte.
Dessverre er løpet kjørt for Bygdøy allé – kaoset er et
faktum. Den røde asfalten er på plass, og både byrådspartiene og bymiljøetaten
kan plusse på noen meter i sykkelveiregnskapet.
Vi som bor i området blir sittende igjen med konsekvensene,
for eksempel at leddbussene på 20-bussen nå vil få problemer i svingen inn til
Bygdøy allé.
Kostbar symbolpolitikk
Det merker derimot neppe byrådslederen fra baksetet i sin
sorte limousine. For Fremskrittspartiet fremstår arbeidene i Bygdøy allé som
meningsløs og kostbar symbolpolitikk.
Uansett hvor mange milliarder Høyre, Venstre og de andre
partiene bruker på sykkelveier kommer ikke Oslo til å bli en sykkelby.
Det vi
derimot bør etterstrebe å være er en by som tar vare på innbyggerne sine.
Derfor må vi heller investere mer i de grunnleggende velferdstjenestene, og
styrke finansieringen av bydelene.