DEBATT

Lillian Huse (frp)
– Tiden hvor vi brukte store beløp på rød asfalt må være forbi – vi har rett og slett ikke råd når viktige velferdsoppgaver i bydelene er underfinansierte, sier Lillian Huse (Frp).

– Sykkelveiene i Bygdøy allé representerer en meningsløs og kostbar symbolpolitikk

Bygdøy allé er ikke bare en vakker gate, men også en viktig gjennomfartsåre for busser og bilister. Derfor er det synd at alléen vår blir rasert av anti-bilpartiene på Rådhuset.

Publisert

Det som tidligere var trygge og effektive busslommer utenfor Frogner kirke, på alléens bredeste punkt, er nå fjernet for å gjøre plass til sykkelveier.

Konsekvensen er at bussene stamper bak hverandre i unødvendig lange køer, og bilistene kan ikke lenger kjøre forbi stillestående busser. Hvem har vunnet på denne såkalte oppgraderingen?

De andre partiene, fra Høyre til Rødt, vil sikkert si syklistene. Dessverre for dem er ikke folk flest i Oslo syklister. 

Folk flest reiser kollektivt, kjører bil eller går. For dem har de store investeringene i Bygdøy allé ingen verdi.

Lange køer

Tvert imot medfører endringene lenger køer, som påvirker reisetider, utslipp og støynivåer. 

Fremskrittspartiet mener investeringene i kollektivtransport må økes kraftig, samtidig som byen gjenåpnes for alle som vil eller må kjøre bil i sentrum. Folk må gjerne sykle, men det må i større grad skje i blandet trafikk.

Tiden hvor vi brukte store beløp på rød asfalt må være forbi – vi har rett og slett ikke råd når viktige velferdsoppgaver i bydelene er underfinansierte. 

Aftenposten publiserte i september en gjennomgang som viser at 11 av 15 bydeler kommer til å gå med underskudd i 2024.

Sitter igjen med problemene

I stedet for å bygge ti kilometer ny sykkelvei i 2025, og 300 nye sykkelstativer, burde Høyre og Venstre være mer opptatt av å sikre skikkelig finansiering av bydelene. 

Hvis noe må ofres for å få til dette er unødvendige sykkelveier som i Bygdøy allé et godt sted å starte.

Dessverre er løpet kjørt for Bygdøy allé – kaoset er et faktum. Den røde asfalten er på plass, og både byrådspartiene og bymiljøetaten kan plusse på noen meter i sykkelveiregnskapet.

Vi som bor i området blir sittende igjen med konsekvensene, for eksempel at leddbussene på 20-bussen nå vil få problemer i svingen inn til Bygdøy allé.

Kostbar symbolpolitikk

Det merker derimot neppe byrådslederen fra baksetet i sin sorte limousine. For Fremskrittspartiet fremstår arbeidene i Bygdøy allé som meningsløs og kostbar symbolpolitikk.

Uansett hvor mange milliarder Høyre, Venstre og de andre partiene bruker på sykkelveier kommer ikke Oslo til å bli en sykkelby. 

Det vi derimot bør etterstrebe å være er en by som tar vare på innbyggerne sine. Derfor må vi heller investere mer i de grunnleggende velferdstjenestene, og styrke finansieringen av bydelene.

Powered by Labrador CMS