Sporveien, som eier og kjører alle T-baner, anbefalte opprinnelig innkjøp av 29 nye T-banevogner. Nå reduseres innkjøpet til 20 nye vogner.
Foto: Sporveien
Korona, lavere bominntekter og milliardsprekk i Fornebubanen fører til innkjøp av færre T-banevogner
Bystyret gikk onsdag inn for å kutte i innkjøpet av nye T-banevogner. Kuttet er en konsekvens av kostnadssprekk i Fornebubanen, reduserte bominntekter og endrede reisevaner under korona.
Bygging av Fornebubanen, nytt signalsystem for T-banen og ny stasjon på Majorstua gir på papiret økt behov for flere T-banevogner.
Paradoksalt nok er det blant annet milliardkostnadene til de tre utbyggingsprosjektene som nå fører til at Oslo kjøper inn færre T-banevogner enn opprinnelig planlagt. Økonomien i Oslos kollektivtrafikk er rett og slett blitt for usikker.
Opsjon på å kjøpe ni vogner ved behov
I tillegg synker inntektene i bomringen, og koronapandemien førte til færre passasjerer og usikkerhet rundt fremtidige reisevaner.
Sporveien, som eier og kjører alle T-baner i Oslo og deler av Bærum, anbefalte opprinnelig innkjøp av 29 nye T-banevogner. Nå reduseres innkjøpet til 20 nye vogner.
Det er klart etter at bystyreflertallet sikret flertall for byrådets forslag om å kutte i innkjøpet av nye T-banevogner.
Men i bystyrevedtaket ligger det likevel en mulighet til å kjøpe ytterligere ni vogner dersom det viser seg at det oppstår et behov.