En av Oslos 183 nye elbusser til lading på det splitter nye ladeanlegget like ved Ikea Furuset. Foto: Arnsten Linstad
En av Oslos 183 nye elbusser til lading ved det splitter nye ladeanlegget på Stubberud.

Unibuss erkjenner at nye elbusser fungerer mye dårligere enn forventet: - Trodde vi var på den sikre siden

Oslos nye elbussene har skapt store problemer for reisende i kollektivtrafikken i vinterkulda. Nå innrømmer Unibuss at bussene fungerer dårligere enn forventet.

Publisert

Unibuss eies av Sporveien og kjører en stor andel av Oslos bussruter på kontrakt fra administrasjonsselskapet Ruter

Teknisk direktør Henrik Anderberg i Unibuss sier til Aftenposten at det har vært utfordringer med begge elbussmodellene fra henholdsvis spanskeide Solaris og tyske Man.

Snø har ført til kortslutninger

Det største problemet har vært at rekkevidden har falt dramatisk i kulda. Resultatet har blitt mange innstillinger hver eneste dag.

Både Solaris og Man ga Unibuss estimater på hvor lang rekkevidde de nye bussene har i forskjellige temperaturer.

 Etter å ha lagt inn feilmargin på 40–50 prosent, bestilte Unibuss nok busser til å drifte rutene sine, gitt de laveste estimatene for rekkevidde.

– Vi regnet med at vi hadde lagt til så mye margin at vi skulle være på den sikre siden. Men rekkevidden i lav temperatur er betydelig lavere, forklarer teknisk direktør i Unibuss.

Ladeinfrastrukturen har også bidratt til problemene. Snø i ladestasjonene har ført til kortslutninger. 

I tillegg har ladestasjonene vist seg å bli ustabile i kulda. Dessuten har det vært utfordringer knyttet til brøyting av veier, sier Anderberg.

Powered by Labrador CMS