DEBATT

Trond K. Botnen tok initiativ til kollektivopprøret i Groruddalen etter at Ruter la ned og forkortet busslinjer. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB / privat
Det hjelper ikke å være de som betaler mest i bompenger når vi har færre advokater per husstand enn dem på beste vestkant, sier Trond Botnen fra Kollektivopprøret i Groruddalen.

– Nå må vi snakke om Ruter. For det begynner å balle på seg med ting jeg ikke forstår at Ruter ikke forstår

En skulle kanskje tro at når et selskap er tatt så til de grader med buksene nede og huet under armen, så ville de kanskje prøve seg på en sjarmoffensiv, godblunke til kundene og si unnskyld, og kanskje en liten refusjon på månedskortet som plaster på såret? Neida, her kjører vi på med billettkontroll i stedet!

Publisert

Ettersom uttrykket «… som julekvelden på kjerringa» nå sikkert anses som sexisitisk og u-woke, kan vi bytte det ut med «…som snøfall på Ruter». 

For snøen kommer (i hvert fall i noen tiår til) like sikkert som julekvelden, og like sikkert er det at Ruter blir like parkert (i hvert fall bussene deres) hvert år. 

Nei, det blir faktisk ikke verre år for år. Er de virkelig så nedsnødde på hovedkontoret at de ikke klarer å huske fra januar et år til neste at kulde og snø er en del av greia med vinter?

Nå må vi snakke om Ruter

Når jeg hittil har uttalt meg på vegne av kollektivopprøret i Groruddalen har jeg stort sett latt Ruter være i fred, fordi jeg vil ansvarliggjøre våre folkevalgte i Oslo, som tross alt er de som bevilger penger til Ruter og sender styringssignaler om prioriteringer og sånt. 

Og det er de – altså bystyret og byrådet – som svikta da tverrforbindelsene i dalen ble kraftig svekket fra 10. desember i fjor.

Men nå må vi snakke om Ruter. For det begynner å balle på seg med ting jeg ikke forstår at Ruter ikke forstår. Og hadde jeg vært alene om det, hadde det nok vært fordi jeg er dum, men jeg har ikke møtt noen andre som forstår det heller, og da begynner mistanken om fordumming å flytte seg fra meg til Ruter. 

Her en kortliste over ubegripeligheter hos det selskapet som har det overordnete ansvaret for at folk i Oslo kommer seg fram:

Løgntidssystemet

Jeg skjønner at det kan blir forsinkelser når det er drittvær. Det jeg ikke skjønner er at Ruter ikke klarer å gi korrekt informasjon i appen sin og på løgntidssystemet (også kalt sanntidssystemet) på holdeplassene. De må da for pokker vite hvor de har bussene sine? 

Og klare å formidle det til kundene på forståelig vis? Neida, appen er så full av spøkelsesbusser og kreativ tidsangivelse at man blir mindre svimmel av Christopher Nolan-filmen «Tenet».

Bilbatterier og kulde

Man trenger ikke være verken Einstein eller Sherlock Holmes for å skjønne at bilbatterier lades raskere ut når det blir kaldt. 

Men Ruters bestillerkompetanse har åpenbart ikke tatt høyde for dette, ei heller har de risikohåndteringskompetanse nok til å komme opp med en Plan B for kalde vinterdager.

Kuttes mest i Groruddalen (igjen!)

Nå skal rutene kuttes helt til påske, uavhengig av drittvær eller ikke. Og det skal kuttes mest i Groruddalen, ifølge Ruter selv. 

Da går man fra noen kjipe dager med kulde og snø til at selskapet i flere måneder er ute av stand til å utføre samfunnsoppdraget sitt: å få folk fram. En institusjonalisering av inkompetansen, og selvsagt er det folk i Groruddalen som rammes hardest. 

Det hjelper ikke å være de som betaler mest i bompenger, når vi har færre advokater per husstand enn dem på beste vestkant.

Kjører på med billettkontroll

En skulle kanskje tro at når et selskap er tatt så til de grader med buksene nede og huet under armen, så ville de kanskje prøve seg på en sjarmoffensiv, godblunke til kundene og si unnskyld, og kanskje en liten refusjon på månedskortet som plaster på såret? 

Neida, her kjører vi på med billettkontroll i stedet! Jeg vet ikke om de har intensivert billettkontrollen eller om det bare virker sånn fordi det er færre busser i gang å fordele kontrollørene på, men her har jeg en nyhet til dere i Ruter: det er ikke slik dere vinner kundene tilbake.

Ruters kundeoppfølging vil jeg oppsummere slik: hvis de hadde fått ansvaret for en kampanje for guttenavnet Jacob, som var Norges mest populære navn i 2023, ville det på null komma niks blitt like populært som Adolf og Vidkun har vært siden 1945

Jeg hører at byråd Marit Vea har kalt Ruter inn på teppet denne uka. Jeg håper det ikke er for å feie problemene unna, men for å sette selskapet under administrasjon. 

Også kan hun jo tipse dem om at det er fare for kulde og snø i januar 2025 også – og at det vil rulle flere hoder enn busser hvis årets kalamiteter gjentar seg.

Powered by Labrador CMS