DEBATT
Nå må politikerne i byrådskontorene sørge for at veiene er trygge og farbare, uansett værforhold, sier Ingeborg Bjørnevik, bystyremedlem for Oslo FrP
Foto: privat
– Oslo-folk kan ikke lenger leve med et kollektivsystem som svikter hver vinter
Nok et år med kanselleringer og forsinkelser preger kollektivtransporten. Det kan ikke vi som hovedstad lenger være bekjent av.
Mandag 3. februar var en rekke bussavganger rammet grunnet vinterforhold og uforsvarlige kjøreforhold. Her kan vi blant annet nevne:
Linje 79: Innstillinger mellom Holmlia og Hauketo stasjon
Linje 81: Innstillinger mellom Trygve Strømbergs vei og Ødegården
Linje 87: Innstillinger mellom Prinsdalsbakken og Kolbotn stasjon
Alle disse linjene er i Oslo sør, som ser ut til å være spesielt hardt rammet ved snøfallets ankomst. Pressevakten til Ruter uttalte at brøyting er bestilt alle steder, og at veiene vil bli brøytet og saltet så snart som mulig. Allikevel ser vi gang på gang at kollektivtrafikken stopper opp.
Dessverre ikke et engangstilfelle
Under fjorårets busskaos sprakk bymiljøetatens brøytebudsjett med hele 214 millioner kroner, og det ble registrert hele 25.000 (!) klager fra innbyggerne.
Å håndtere store snømengder på noen knappe timer er selvfølgelig en krevende øvelse. Allikevel må vi kunne erkjenne at det foreligger et forbedringspotensial i hvordan man håndterer snørydding og vintervedlikehold.
For eksempel bør Ruter vurdere å få på plass sandstrøere på bussene slik man har implementert med stor suksess i Nord-Norge, i en del av landet som er vant til vesentlig større snømengder enn oss på Østlandet.
Veiene må bli farbare
Nå må politikerne i byrådskontorene sørge for at veiene er trygge og farbare, uansett værforhold. Vi kan ikke lenger akseptere at folk ikke kommer seg fra A til Å fordi kommunen ikke klarer å brøyte godt nok.
Jeg vil derfor oppfordre alle innbyggere til å kontakte sine lokalpolitikere og kreve bedre brøyting og vedlikehold av veiene.
For her må det tilsynelatende et folkeopprør til før noe skjer. Først da kan vi forhåpentligvis gjenopprette bevegelsesfriheten til alle som er avhengig av et kollektivsystem som fungerer.