Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
– De mest omfattende arbeidene har vi utført i krysset Henrik Ibsens gate og Inkognitogata, altså utenfor Nobelinstituttet. Vi har lagt et helt nytt fundament og skiftet skinner og sporveksler, sier Tone Manum, banesjef trikk i Sporveien.
Når først trikkens linje 11 over Briskeby ikke skulle gå i oktober, benyttet Sporveien anledningen til å gjøre flere utbedringer over Uranienborg og Briskeby.
Les også: Nasjonalmuseet høster kritikk for Fredriksen-søstrenes kommende utstilling: – Ikke akkurat visjonært
– Vanligvis er det komplisert å få utbedret trikkens infrastruktur, siden arbeidene gjerne må skje på natt når trikken ikke går. Belastningen blir mindre når vi kunne arbeide på dagtid og utbedre trikkesporene flere steder samtidig, siden Briskebytrikken uansett ikke skulle gå i oktober, sier banesjef Manum i en pressemelding.
– Det har vært en lang måned for mange trikkepassasjerer, så det blir en glede å se trikken kjøre gjennom Holtegata og Inkognitogata igjen.
Tone Manum forventer nå bedre forhold for trikkens naboer på Uranienborg, Briskeby og ved Nobelinstituttet.
– Nye skinner og sporveksler vil gi mindre støy fra trikken i årene som kommer. Sist vi skiftet sporveksler utenfor Nobelinstituttet var i 1994, og nesten 30 år med trikkedrift gir betydelig slitasje. Utbedringene vi har gjort betyr en helt annen standard på infrastrukturen, forteller hun.
Hun påpeker at nytt dekke i krysset Henrik Ibsens gate/Inkognitogata også fjerner problemet med store vanndammer i krysset etter regnskyll, og at syklister og bilister får en mindre humpete ferd nå som Sporveien er ferdig med utskiftningen.
– Nå gleder vi oss over at trikken er tilbake fra lørdag. Den betyr mye for de reisende, og har vært sterkt savnet i oktober. Briskebytrikken er jo en Oslo-institusjon, selv om vi fortsatt opererer uten spiseplikten, som Øystein Sunde sang om på 70-tallet, sier Manum med glimt i øyet.