Bomstasjon Bygdoylokket E18
Fra 1. juni ble det innført et helt nytt bompengesystem i Oslo. Innkrevingen av bompenger fordeles på tre bomringer med totalt 83 bomstasjoner. Her er en av bomstasjonene sett fra Bygdøylokket mot Skøyen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

Bomselskapet Fjellinjen har økt inntekten med 10 prosent etter utvidelsen av bomringen

Etter en tredobling i antall bomstasjoner får bomselskapet Fjellinjen inn 10 prosent mer penger fra bilistene i Oslo og Akershus. Flere betaler, men det er lavere takst per passering.

Nye tall fra bomselskapet Fjellinjen viser at inntektene fra bilpasseringer i bomstasjonene ble 349 millioner kroner i juni. Det er en økning på 32 millioner kroner, tilsvarende 10 prosent, fra samme måned i fjor.

Inntektene fra kunder uten brikke var på 12 prosent, mens de i 2018 var på 15 prosent, opplyser Fjellinjen i en pressemelding. De som kjører uten brikke blir belastet mer, og Fjellinjen har arbeidet med å få ned andelen. Dette er et arbeid som vil fortsette, opplyser bomselskapet.

Tredobling i bompasseringer

Ifølge Fjellinjen har tallet på passeringer i bomringen økt fra 10 millioner passeringer i juni 2018 til rundt 32 millioner passeringer i juni 2019.

Økningen i antall passeringer skyldes flere bomstasjoner og at mange stasjoner har fått betaling i begge retninger. I Oslo ble det åpnet 54 nye bomstasjoner 1. juni, i tillegg til at takstsystemet er endret for bilistene.

Det nye systemet gjør at det er lavere takster per passering, men det er flere passeringer per biltur. Det vil si at flere bilturer i Oslo blir belastet med bompenger, som ifølge Fjellinjen betyr at flere er med å betale for vei- og kollektivtiltakene i Oslopakke 3.

Gjennomsnittsinntekten per passering i juni 2019 var på 11 kroner, mot 32 kroner i 2018.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer