Foran valget for to år siden aksjonerte mange mot bompenger.Foto: Terje Bendiksby / NTB
– Det er ingen hemmelighet at bompenger rammer de med lav inntekt hardest
År etter år går debatten om hvordan man kan flå bilister på hardest mulig måte. Ofrene for den usosiale politikken er i størst grad arbeidere og de med lav inntekt.
AdrianSmith-StenbergLokallagsformann i Oslo Øst FpU
Der Arbeiderpartiet ønsker arbeiderfiendtlige bompenger, ønsker Fremskrittspartiet at Oslo skal bli arbeidervennlig og bompengefri.
Det er ingen hemmelighet at bompenger rammer de med lav inntekt hardest. Ikke nok med at man må betale engangsavgift, omregistreringsavgift, merverdiavgift, trafikkforsikringsavgift og drivstoffavgift, men man må i tillegg betale for bompenger og beboerparkering.
Dette svekker økonomien til studenter, pensjonister, familier og de med lav inntekt, men også de som trenger en bil for å få hverdagen til å gå rundt.
Arbeiderfiendtlig
Annonse
83 bomstasjoner er satt opp i Oslo og 52 av dem ble satt opp av Arbeiderparti-byrådet i 2019. Den arbeiderfiendtlige politikken fortsetter og piskingen intensiveres. Om utviklingen fortsetter, vil det kun være de rike som kommer til å ha råd til å benytte hovedstadens veier.
Etter en hard og lang pandemi burde man gitt en gavepakke til osloborgerne. Løsningen burde være å både prioritere kollektivtransport og privat biltrafikk, og ikke presse arbeidere og de med lav inntekt vekk fra veiene.
Nei til bompenger
Fremskrittspartiet ønsker å fjerne alle bomstasjoner i Oslo, og samtidig senke billettprisene, ha flere avganger og legge til rette for nattåpen T-bane.
Bompenger, beboerparkering og den arbeiderfiendtlige politikken fortsetter, og ofrene er arbeidere og de med lav inntekt. Det er på høy tid at man prioriterer Oslo sine studenter og arbeidere og alle de andre som også benytter bil for å få hverdagen til å gå rundt. Fremskrittspartiet sier nei til bompenger, og ja til en arbeidervennlig hovedstad.