– Vi har sagt at det bompengenivået som er nå, er det utgangspunktet vi går til valg på, sier SVs ordførerkandidat Marianne Borgen til Aftenposten. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Samlet venstreside i Oslo skyter ned MDGs bompenge-forslag

De andre partiene på venstresiden i Oslo avviser MDGs forslag om å skru bompengene vesentlig opp i neste periode.

Publisert

Lan Marie Nguyen Berg, førstekandidat for MDG og samferdselsbyråd i Oslo, ønsker å takke nei til det nye bompenge-tilbudet fra regjeringen. I stedet vil hun ha en kraftig prisøkning i bomringen.

– Vi vil øke bompengene for å kutte i kollektivprisene. Bompengene bør vesentlig opp i neste periode for å få ned biltrafikken og sikre penger til de store kollektivprosjektene som ikke er finansiert, sa Berg til Dagbladet i helgen.

Det er ikke de andre partiene på venstresiden i Oslo enig i. Listetoppene i de tre andre partiene på venstresiden avviser alle en prisøkning, melder Aftenposten.

Uaktuelt for SV

Marianne Borgen, ordfører og førstekandidat for SV, gjør det klart overfor Aftenposten at en prisøkning i bomringen ikke er aktuelt for SV.

– Vi har sagt at det bompengenivået som er nå, er det utgangspunktet vi går til valg på, sier Borgen.

Oslo Rødt sier nei

Heller ikke Eivor Evenrud, førstekandidat for Rødt, er interessert i noen prisøkning.

– Jeg er ikke enig med MDG, vi skal ikke skru opp bompengene kraftig, sier Evenrud.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) avviser også MDGs løsning, men etterlyser klarhet i hva regjeringens tilbud faktisk innebærer.

– Det vi som lokalpolitikere og våre velgere nå er vitne til, er det komplette kaos, sier Johansen til NTB.

MDG overrasket

Bakteppet for diskusjonen er regjeringens bompengeforlik, der staten tilbyr seg å øke finansieringen av de største kollektivprosjektene i bytte mot at halvparten av økningen brukes til å redusere bompengene.

MDGs førstekandidat i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, er overrasket over avvisningen fra partiene på venstresiden og sier hun ikke tror de klarer å nå Oslos klimamål om det ikke blir billigere å reise miljøvennlig og dyrere å kjøre bil.

– Neste år skal vi forhandle om bomtakstene i Oslo-området, og jeg er litt overrasket over at SV, Ap og Rødt så kontant avviser å bruke det viktigste verktøyet vi har i miljøpolitikken, sier Berg til NTB.

Powered by Labrador CMS