Fra 1. juni ble det et helt nytt bompengesystem i Oslo. Innkrevingen av bompenger fordeles på tre bomringer med totalt 83 bomstasjoner. Her er en av de nye som er montert i Fagerheimgata. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
Lørdag skrus Oslos indre bomring på. Her kan du se hva det vil koste deg
Lørdag 1. juni aktiveres de nye bomstasjonene i Oslos indre by. Mange er spente på hvordan det vil påvirke dem i hverdagen. Se ti eksempler på priser før og etter 1. juni.
Nå kommer Oslos nye bompengesystem, den indre ringen. Fra før fins Osloringen, utenfor bykjernen og med betaling begge veier. I tillegg fins bomstasjonene på bygrensen mot Akershus. Her betaler bilister som kjører inn til Oslo
Totalt blir det 83 bomstasjoner. 52 av disse er helt nye.
– Mer rettferdig
Sekretariatsleder Terje Rognlien i Oslopakke 3 sier til Aker Avis Groruddalen at de har fått mange henvendelser i det siste. Han mener bilistene får en mer rettferdig fordeling av bompengene etter 1. juni.
– I dag er det drøyt halvparten av kjøreturene i Oslo som betaler bompenger. Fra og med lørdag øker dette til rundt tre av fire. Selv om det kan virke urettferdig å plutselig måtte betale, blir det faktisk en jevnere fordeling på denne måten, sier han.
Ifølge Fjellinjen innebærer det nye systemet at du betaler mindre per passering enn i dag, men du får flere passeringer per biltur. Flere bilturer vil ende med å bli belastet med bompenger, og flere er derfor med på å betale for vei- og kollektivtiltakene i Oslopakke 3.
Tror ikke på sabotasje
På Vestlandet har folk tatt saken i egne hender og ramponert nye bomstasjoner. Rognlien er ikke så bekymret for at dette vil skje i Oslo.
– Jeg tror reaksjonene har vært sterkere på Vestlandet fordi de har langt dårligere utbygde kollektivløsninger og mange flere som er helt avhengige av bilen. Dessuten er vi kanskje litt mer vant til bomstasjoner i Oslo, mener han.
Det sies at bilister er litt som vann, de finner en vei uansett for å unngå bompenger. Noe som kan øke presset på lokalveiene.
– Vi kommer til å følge nøye med på trafikkflyten, og hvis vi opplever at det blir et veldig trykk noen steder, kan vi vurdere å flytte bomstasjoner. Vi er klar over at det finnes snikruter mange steder, men har likevel forsøkt å gjøre nettet så tett og rettferdig som mulig, sier Rognlien til Akers Avis Groruddalen.
Statens Vegvesen har gjort en rekke tiltak for å hindre snikkjøring forbi bomstasjonene. For eksempel sette opp og flytte gjerder, sette ut steinblokker, plante busker og flytte og justere kantstein.
Taksten for elbilene
Han forklarer at når det gjelder elektriske personbiler, så har Stortinget vedtatt at disse skal betale maks 50 prosent av normaltaksten. Men det er opp til den enkelte byen hvor nærme opp til denne grensen de vil ligge.
Rognlien anbefaler alle å skaffe seg bombrikke, som fra 1. juni sikrer en rabatt på 20 prosent pr. passering.
Timesregelen tilsier at du betaler kun for én bompassering i timen i området Indre ring og Osloringen, og én bompassering i timen i Bygrensen. Du betaler for den dyreste passeringen.
Mange bilister frykter at det vil bli mye dyrere å komme seg rundt i byen med bil. Her er noen ekempler, henter fra Fjellinjens bompengekalkulator. Alle priser forutsetter at man har bompengebrikke og kjører bensin.