DEBATT

Cecilie Lyngby og aksjonen Ja til miljø, Nei til økte bompenger, mener bommene må være gratis under koronakrisen.
Cecilie Lyngby og aksjonen Ja til miljø, Nei til økte bompenger, mener bommene må være gratis under koronakrisen.

– Nå må byrådet våkne. Bilen kan redde liv. Bommene må være gratis

Sykepleier: «Folk kan klappe så mye de vil for oss, men det hjelper mer om noen kan skru av disse bommene. Jeg tenker det er den minste takken vi kan få».

Publisert

De siste dagene har vi fått inn meldinger fra sykepleiere, ambulansesjåfører og andre helsearbeidere som er oppriktig bekymret for å bli smittet. De stiller seg helt uforstående til byrådets beslutning om å beholde bom og avgiftsparkering.

Nå jobber mange døgnet rundt for å redde liv. Da holder det at de utsetter seg for fare på jobb. De burde ikke belastes ytterligere, med den potensielle smittefaren som kollektiv reise bidrar til.

Skru av bommene

En sykepleier sier for eksempel følgende: «Jobber selv på A-hus! Kjører fra Oslo gjennom flere bommer daglig for å komme på jobb. For meg som sykepleier er det helt uaktuelt å ta buss. For det første på grunn av smittefaren nå, for det andre ville det ta meg to timer å komme meg på jobb. Jeg har også to små barn hjemme jeg ikke ønsker å utsette for smitte. Folk kan klappe så mye de vil for oss, men det hjelper mer om noen kan skru av disse bommene. Jeg tenker det er den minste takken vi kan få nå».

Det er skammelig at byrådet ikke ser hvilken fare de setter folk i.

Gratis parkering på sykehuset

En ambulansesjåfør skriver til meg:

«Jobber i ambulansetjenesten hos Oslo universitetssykehus. Vil bare få si takk til deg for at du jobber for å få vekk bomringen. Vi i ambulansen utsetter oss selv og vår familie for smitte daglig. OUS har gjort parkering for ansatte gratis da de ønsker at vi skal unngå kollektiv disse tider. Det er derfor meget skuffende å lese at Raymond i byrådet ikke tar hensyn til dette. Normalt tar jeg kollektivt til jobb, men nå ser jeg at bil er helt nødvendig».

Å måtte risikere smitte via jobb er å regne med når man har denne typen jobb, men jeg skulle ønske myndighetene og byrådet ville tilrettelegge slik at vi kan ta oss til og fra jobben på den sikreste måten. Vi i helsevesenet ofrer mye, og ferie er trukket tilbake. Vi nærmer oss der hvor vi blir kommandert på arbeid selv i vår fritid. Bompenger blir irritasjon også mye av prinsipp».

Er dette takken?

Er dette takken fra byrådet til alle som nå sårt trenger bilen sin for å føle mer trygghet.

Folkeaksjonen Nei til mer bompenger har flere ganger spurt byrådet om å slå av bompengene. Svaret har vært nei, og byrådet ser ikke at det er et nødvendig tiltak. Vi er dypt uenig. Her deltar vi alle i en dugnad, og da er det viktig å lytte til folket.

Som tilsvar og et plaster på såret, valgte de heller å sette ut bysyklene tidligere. Bysyklene kan ikke erstatte bilen, og de brukes minimalt i disse dager.

Dessuten, hvem har ansvaret for at de virkelig blir vasket etter bruk. Bysyklene vil også kunne være en smittekilde. Fokuset burde være befolkningens beste, og et viktig poeng er da å ikke belaste folket økonomisk når det viktigste er liv og helse.

Dette er en farlig politikk, og bommene må være gratis, i hvert fall frem til krisen er på retrett. Er det greit at bilen nå brukes til å skaffe inntekter til bompengeselskapene? Nei! Folk og helse først.