Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Bolt fikk ikke fornyet tillit fra bymiljøetaten til å
plassere ut sine elsparkesykler i Oslo fra 1. april i år. Nå svarer de med sak
mot Oslo kommune. I en midlertidig forføyning krever selskapet at retten setter
den nye tildelingen på pause inntil klagen er behandlet.
Bolt ønsker mer åpenhet rundt konkurransen.
– Det er viktig med en god prosess knyttet til tildeling av disse lisensene og at ordningen blir riktig brukt. Lisensene er veldig korte med ett år av gangen, og da er det viktig at de deles ut på en gjennomtenkt og velbegrunnet måte, sier pressetalsperson hos Bolt, Jonas Lefebure, til Finansavisen.
Tre selskaper stakk av med seieren da Oslo kommune lyste ut konkurranse om å leie ut elsparkesykler og elsykler. Voi fikk fortsette. Lime og Ryde kom inn, mens Tier og Bolt forsvant ut. Tildelingen gjelder fra våren 2023 og ett år frem i tid.
Bolt hadde søkt om å få plassere ut 2.667 sparkesykler rundt i Oslo, men fikk altså ingen.
Divisjonsdirektør Rune Gjøs i bymiljøetaten opplyser til Finansavisen at han ikke har noen kommentar utover at bymiljøetaten avventer den videre behandlingen i tingretten.
Frislippet av elsparkesykler har vakt både sinne og begeistring. Sommeren 2021 var det 25.000 sparkesykler i Oslo. Så satte kommunen foten ned. Det ble innført et tak på 8.000 sykler. Tier, Voi og Ryde gikk til sak mot kommunen, men grensen ble stående.
Saken mellom Bolt og Oslo kommune skal opp i retten neste uke.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.