De ivrigste Black Friday-kunene på nett finnes i Oslo. I løpet av disse fem dagene handlet oslofolk 12 prosent mer enn landsgjennomsnittet.
De ivrigste Black Friday-kunene på nett finnes i Oslo. I løpet av disse fem dagene handlet oslofolk 12 prosent mer enn landsgjennomsnittet.

Slo alle tidligere rekorder på Black Friday: Ingen handler mer på nett enn oslofolk

Ingen nordmenn har flere fysiske butikker i nærområdet enn oslofolk. Likevel netthandler vi 12 prosent mer enn alle andre her til lands. Black Friday i år slo folk i hovedstaden alle tidligere rekorder, viser tall fra Klarna.

Publisert

Netthandelen gjennom Klarnas betalingssystemer økte med hele 17 prosent på Black Friday fra samme dag i fjor. Det gjør gårsdagen til den største netthandelsdagen hos dem noensinne.

De ivrigste Black Friday-kunene på nett finnes i Oslo. I løpet av disse fem dagene handlet oslofolk 12 prosent mer enn landsgjennomsnittet, skriver Klarna i en pressemelding.

Kvinner står for 63 prosent av kjøpene

Minst har de handlet i Innlandet og Agder. Her handlet gjennomsnittsinnbyggeren 14 prosent under landsgjennomsnittet.

— De fleste nordmenn er opptatt av å gjøre best mulige kjøp – om det er på nett eller i fysisk butikk, sier markedsdirektør Thomas Elvestad i Klarna.
— De fleste nordmenn er opptatt av å gjøre best mulige kjøp – om det er på nett eller i fysisk butikk, sier markedsdirektør Thomas Elvestad i Klarna.

— De siste par årene har vi sett at større deler av salgsvolumet og tilbudene også har spredd seg til dagene før selve Black Friday, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

— Når Black Friday nå øker mer enn dagene tidligere i uken har det sannsynligvis sammenheng med hvordan nettbutikkene innretter tilbudene sine, sier Elvestad.

Kvinner står for 63 prosent av alle Black Friday-kjøpene, viser tallene fra Klarna.

— Bruker nettet til å orientere seg

Aldersgruppene som sto for den største andelen av kjøpene var: 25-40 år (44 prosent). Deretter følger 41-56 år (36 prosent), 57+ år (13 prosent) og 18-24 år (7 prosent).

— Fra våre undersøkelser vet vi at de fleste nordmenn er opptatt av å gjøre best mulige kjøp – om det er på nett eller i fysisk butikk, sier Thomas Elvestad.

— Spesielt i tilbudsperioder, hvor det kan være vanskelig å få oversikt over tilbudene, er det mange som bruker nettet – både for å orientere seg, og kunne gjøre gode bevisste valg. Innfrir ikke forventningene, blir det ikke noe handel, sier Klarnas markedsdirektør.

Powered by Labrador CMS