Det var mange som møtte opp på Fretex sitt black friday-salg.

Kø utenfor Fretex på Black Friday. Men her går pengene til trengende barn, ikke profitt

Ida-Kristin (23) benytter Fretex på black friday: – Jeg er takknemlig for å kunne kjøpe plagg fra favorittmerket til nedsatt pris.

Publisert

Oppmøtet av kunder er stort på Fretex i Universitetsgata under black friday. De fremmøtte er med på et litt annerledes salg enn hva som typisk preger handledagen. På agendaen står nemlig veldedighet.

Fretex og designmerket byTiMo har gått sammen for anledningen, der pengene fra salget av klesplaggene går til inntekt for Frelsesarmeen.

Kundene strømmer til

I forbindelse med Black Friday har byTiMo donert rundt 250 klesplagg til bruktkjeden. Markedssjef i byTiMo, Elisa Mollatt, forteller at de kunne solgt varene selv med fortjeneste, men at de heller ønsker å rette fokus mot et godt formål.

Kø utenfor prøverommene.

Minutter før åpningstid er det et fåtall som har møtt opp. Idet dørene åpnes, strømmer det plutselig til med kunder. Etter hvert begynner det å fylle seg opp med kunder, og utenfor prøverommene blir det kø. Diverse tekstiler skal prøves ut. Samtidig er det stor tålmodighet blant de besøkende.

Kjedeleder for Fretex, Hilde Kjønstad, forteller at hun er glad for den rolige stemningen som finnes i butikken. Det er ingen antydninger til dytting, løping eller krangling, hvilket man gjerne assosierer med Black Friday og kunders oppførsel denne dagen.

Ida-Kristin var veldig fornøyd med både dagens innkjøp og formålet som lå bak.

Lei av profitt og kjøpepress

Inntjeningen fra salget går til barn og unge i indre Oslo øst. Markedsføringen av salget har ikke bare handlet om at hvem som får fortjenesten, men også om gjenbruk av klær.

Litt om litt trekker kunder ut av butikken. Der noen har kjøpt seg noe nytt til garderoben sin, er andre mer fornøyde med bare å ha tittet rundt.

Ida-Kristin (23) tilhører førstnevnte. – Jeg er takknemlig for å kunne kjøpe plagg fra favorittmerket til nedsatt pris.

At pengene går til barn og unge som har det vanskelig, synes hun er et flott tiltak. –Spesielt på en dag hvor butikkers profitt og kjøpepress ellers er fremtredende.

Powered by Labrador CMS