Holzweiler
Holzweiler har bestemt seg for å gi overskuddet fra salget av oransje hoodies til Kirkens Bymisjon. Foto: Holzweiler

– Black Friday er så langt unna bærekraft som vi kan komme

Det er fantastisk å se hvordan en rekke retailere tar avstand fra Black Friday. Holzweiler viser nok en gang sin lidenskap til byen, gjennom heller å invitere til «No Black Friday».

Øystein Aurlien
Øystein Aurlien er rådgiver i organisering av byliv og ihuga Oslo-entusiast.
VårtOslo Julekalender

Holzweiler har produsert en limited collection av oransje hoodies, og overskuddet går til Kirkens Bymisjon. Det fortjener ekstra skryt!

Når jeg i mange år har engasjert meg mot Black Friday, så handler det om det faktum at det verken er bra for butikker eller forbrukere. Det er rett og slett så langt unna bærekraft som vi kan komme, men likevel slenger alle seg på uten kritikk. «Vi må også være med, siden alle andre gjør det», sier butikkdrivere. «Feil!», sier jeg.

Da jeg ledet Paleet var jeg svært opptatt av å posisjonere Paleet bort fra dette konseptet. Hvis du er opptatt av å gjøre akkurat som alle andre, ender du opp med å bli «dritten i midten». Ingen tjener på det. Tvert imot taper du som butikkdriver på det.

Jeg blir glad, begeistret og engasjert

Samtidig har jeg i mange år også hatt et engasjement for Oslo og for Kirkens Bymisjon. Søskenparet Susanne Holzweiler og Andreas Holzweiler har gjort mye bra, tenkt annerledes, hele tiden søkt å posisjonere seg på både en kjærlighet til kvalitet, til bærekraft, til Oslo, og til Kirkens Bymisjons arbeid.

Jeg tror ikke jeg er så veldig vågal i mine påstander når jeg hevder at denne lidenskapen og engasjementet er noe som har skapt merkevaren Holzweiler.

Og når de akkurat i dag inviterte til et lite morgenevent for å selge et begrenset utvalg oransje hoodies, til inntekt for Kirkens Bymisjon, da må jeg bare innrømme at jeg blir glad, begeistret, engasjert selv, og bittelitt lei meg for at jeg ikke rakk å stikke innom.

Gjør heller butikkene oransje

Så håper jeg også at alle kvalitetsbutikkene i Oslo neste år vil samle seg og heller gjøre butikkene sine oransje. Gjør butikkvinduene oransje. Vis fram oransje kolleksjoner. Planlegg heller med oransje enn med å kjøpe inn billige varer som dere skal selge på tilbudspris. Tenk smart. Tenk bærekraft. Vær kreative. Vis ansvar. Kan vi gjøre hele Oslo oransje neste høst?

Hva med å gjøre som mange butikker i Trondheim har gjort i år: De har tatt avstand fra å markedsføre Black Friday og heller valgt å gi 10 prosent av omsetningen sin til Kirkens Bymisjons arbeid.

Heia Holzweiler! Heia Kirkens Bymisjon! Heia alle de som vil andre vel!

Dette innlegget er tidligere publisert på bloggen Aurlien.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer