Lokk 5 caps
Velg deg et lag og finn deg en hatt. Foto: Naimo Kahiye

Unike butikker i byen

Lokk i Torggata er kulminasjonen av lidenskap for alt som handler om caps, amerikansk sport og streetwear

Da Lokk åpnet sine dører for fire år siden var det med forventning, spenning og en uforutsigbar fremtid. I dag har Lokk blitt en av Oslos mest populære klesbutikker og har Norges største utvalg av amerikansk caps og sportswear.

Ole Alexander Mustad, eller Bom Bom som han blir kalt, åpnet butikken Lokk etter flere år med tenking, planlegging og oppbevaring av sprudlende inspirasjon. Mange minner strømmer på når han tenker tilbake på hvordan eventyret startet.

Vi sitter i kontoret til Bom Bom, i bygget på den andre siden av gaten. Kontoret er litt rotete, men har sjarm og personlighet, som mannen selv, kledd i en av deres egne hettegensere med «Oslo» på, en olivengrønn høstjakke og falmet jeans. Han har et varmt inviterende smil og en avslappet aura som gir ham et beskjedent inntrykk, til tross for alt han har oppnådd.

Butikken ligger i Torggata. Fasaden har en urban, men polert vibe. Utsiden er et godt hint om hva som ligger inni. Lokalet er godt belyst med hvite vegger og retro dører som er bøyd. Lavmælt hip hop og funky r&b strømmer ut fra høyttalerne og setter stemningen.

Lokk 8
Lokk ligger i Torggata og er landets største caps-butikk. Foto: Naimo Kahiye

Mustad er allerede i butikken klokken 11, idet stedet åpner. Han jobber på et design for en kunde. De har gjort mye med plassen innvendig, med en imponerende vegg av capser og luer fra New Era og amerikanske sportslag. Her er The Lakers, Chicago Bulls, New York Yankees, Boston Red Socks og 59FIFTY Fitted.

Startvansker

Lokk er kulminasjonen av en innfødt lidenskap for alt som handler om caps, amerikansk sport og streetwear. Bom Bom har reist mye og blitt inspirert til å åpne et utsalgssted som funker som en kombinasjon av mange butikker. Planleggingen av prosjektet varte i det uendelige og ble møtt av vansker med å få folk og penger ombord.

Men i løpet av julen 2013, da Ole arrrangerte middag med venner, fortalte kompisen Iver at han kunne bidra økonomisk. Og på den måten kom de to kompisene kom frem til et 50/50 prosent eierskap. Senere ble en annen ansatt partner nummer tre. Flere mennesker kom ombord samt en arkitekt som reiste til New York for å hente inspirasjon til butikken.

Konseptet med butikken er å være et samlingspunkt for alt som dreier seg om caps, amerikansk sport og streetwear og å ha Norges største utvalg av New Era. Profilen går ut på å være en capsbutikk med litt klær ved siden av, å ha en fot i internasjonale trender og å tilby en miks av høyt profilerte merkevarer samt noen juveler fra mindre kjente merker.

Ole Alexander Mustad Lokk
Ole Alexander Mustad foran butikken sin. Foto: Naimo Kahiye

Tilpasser capsen til kunden

En kunde er allerede i butikken og vil ha en tilpasset caps for sin kompis’ bursdag. Slike begivenheter er en av mange grunner til at folk kommer til Lokk. Spesielt på torsdag, fredag og lørdag er trykket stort, og i tiden før jul.

– Selv om butikken primært er egnet for herrer, har vi noe for alle. Blant kundene fins spedbarn, som skal ha capser uten en knapp på toppen og bestemødre som vil ha bucket hats.

Prosessen med å få en tilpasset caps eller lue er like enkel som å stikke innom. Vanligvis kan det bli gjort på under tjue minutter, hvis de har allerede en lagret font eller logo som de kan bruke. For er personlig og kreativt design, er det bare å sende en e-post med bilde, og de vil få det gjort i løpet av dagen. Men de største produksjonene lages i utlandet, siden Lokk mangler kapasiteten i butikken.

Lokk 6
Butikken tilpasser hattene til kundenes behov. Foto: Naimo Kahiye

Møter hard konkurranse

Med nesten tjue år i industrien, har Ole vært vitne til en drastisk endring i mote, hva som er kommersielt og hva som selger. Og det var en av de største utfordringene da han ville åpne butikken. Oslo var litt etter andre byer, som London og New York. Nå er det nye utfordringer på truer.

– Vi er nøye når det kommer til å gi god service. Konseptet har vært en suksess, men fra i fjor har ting blitt mer utfordrende og vi merker stadig større konkurranse fra nettet, sier Bom Bom. Det har også andre, både kjeder og mindre butikker, som har måttet stenge dørene.

Lokk 2
Sportshelter på rekke og rad. Foto: Naimo Kahiye

Anbefalt i Vogue

Innehaverne av Lokk er likevel fornøyde med det de har oppnådd hittil og planlegger å utvide sin tilstedeværelse på nett. Nylig ble stedet også fremhevet i motemagasinet Vogue, av Marius Borg Høiby og Juliane Snekkestad.

– Det var en hyggelig tilbakemelding og en bekreftelse på at vi gjør noe riktig når vi blir fremhevet som noens favorittbutikk.

Det er ikke vanskelig å se hvorfor Lokk ble anbefalt. Lokk var den første butikken utenfor New York til å selge Paterson League varer, som et resultat av at en bekjent hadde kontakt med skateren selv. De tilbyr baseballjakker, skinnjakker og jerseys lagd av ullstoff fra Ebbets Fields Flannels; et klesmerke som henter sin inspirasjon fra 1920-tallet og håndlager alt de produserer. De selger også tøft-å-ha-merkene C.P.Company og Barber.

Lokk 7
Baseballjakker er en del av sortimentet. Foto: Naimo Kahiye

Spennende prosjekter

For tiden har Lokk mange prosjekter, som å være offisiell leverandør av caps til Norges baseballag og å lage merket Oslo Rats.

– Vi får mye oppmerksomhet fra amerikanere og turister som er ute etter landslagscapsen.

Lokk involverer seg i lokalmiljøet. Av og til kan det hende at de har små gigs i butikken eller i bakgården til Bom Boms kontor eller er en del av markedsdagene i Torggata. Men capsbutikken har også planer om å samarbeide med flere norske artister og lansere capser med navnet Lokk X og artistens navn.

Make Torggata great again
Make Torggata great again. Foto: Naimo Kahiye

Mannen bak alle hattene er stadig brennende engasjert. Lidenskapen påvirker alt Ole Alexander Mustad gjør. Ønsket er ikke bare å skille seg fra mengden og fra andre butikker som åpner og stenger, men å forme en interesse kundene ikke var klar over at de hadde og å gi folk muligheten til å uttrykke seg selv gjennom motene.

Her kan du lese om flere unike butikker i byen.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer