Her har sparkesykkelselskapet plassert syklene sine rett på ledelinja for svaksynte. — Ikke greit, sier Evind Trædal.
Her har sparkesykkelselskapet plassert syklene sine rett på ledelinja for svaksynte. — Ikke greit, sier Evind Trædal.

Elsparkesykkelselskapet "ryddet" syklene. Blokkerte veien for svaksynte

Syklene, som sto på Aker Brygge, var ryddig plassert på linje. Dessverre sto de rett oppå ledelinjen som hjelper svaksynte å finne veien frem. — Det viser at det er et behov for å spre mer kunnskap om universell utforming av byen, sier Eivind Trædal (MDG).

Publisert Sist oppdatert

Elsparkesyklene kastes fra seg i hytt og pine og stadig flere blir skadet som følge av bruken. Politiet vurderer nå å beslaglegge førerkortet til uvørne elsparkere, samtidig som samferdselsminister Knut Arild Hareide vurderer å innføre nye retningslinjer for å regulere bruken av dem.

Skal samarbeide om bedring av bruken

I Oslo opererer utleieselskapene Voi, Tier, Bird, Bolt, Lime og Wind. De samlede elsparkesykkelaktørene vurderer nå å samarbeide for å bedre situasjonen.

– Vi har gått sammen om å innføre en rekke strakstiltak for å bedre situasjonen på kort sikt før vi får en regulering på plass, sa norgessjef Lars Christian Grødem-Olsen i Tier til VårtOslo på lørdag på vegne av alle elsparkesykkelaktørene.

Kristian Akerbo fra Voi og Lars-Christian Grødem-Olsen fra Tier Mobility (bak) er klare for å innføre et samarbeid om bedringen av bruken til elsparkesyklene i byen.
Kristian Akerbo fra Voi og Lars-Christian Grødem-Olsen fra Tier Mobility (bak) er klare for å innføre et samarbeid om bedringen av bruken til elsparkesyklene i byen.

Sto rett oppå ledelinjen til svaksynte

Til tross for det planene om forbedringen av bruken, sto en lang rad med sykler av merket Wind ryddig plassert rett på ledelinja for svaksynte nede på Aker Brygge.

— Det er uheldig, og viser at vi trenger mer kunnskap om ledelinjer. Det viser også at kommunen bør få mulighet av regjeringa til å regulere disse selskapene, sier Eivind Trædal, bystyremedlem for Miljøpartiet de grønne som er oppgitt over den uvørne oppførselen.

Han mener det er viktig at flere blir klar over at byrommet er et sted for alle som krever tilpasning.

El-sparkesykler er ofte å se langs Aker Brygge. Mange av dem er ikke noe særlig ryddig plassert. Men syklene ryddet på plass av elsparkesykkelselskapet Wind sto rett oppå ledelinja for svaksynte.
El-sparkesykler er ofte å se langs Aker Brygge. Mange av dem er ikke noe særlig ryddig plassert. Men syklene ryddet på plass av elsparkesykkelselskapet Wind sto rett oppå ledelinja for svaksynte.

— Folk flest ønsker å ta hensyn

Eivind Trædal (t.v.) mener det er et behov for å spre kunnskapen om universell utforming av byen. Her sammen med sin kone, Lan Nguyen Berg (t.h.).
Eivind Trædal (t.v.) mener det er et behov for å spre kunnskapen om universell utforming av byen. Her sammen med sin kone, Lan Nguyen Berg (t.h.).

— Jeg tror dette er en god anledning til å øke bevisstheten om universell utforming. Folk flest ønsker jo å ta hensyn til hverandre, men ofte kan man gjøre andres hverdag vanskeligere i vanvare, sier han og legger til at han ikke tror hendelsen var gjort med vilje.

Wind: — Vi beklager, skal ikke skje igjen

Wind har tatt kontakt med VårtOslo i etterkant av saken og beklager stort for det som har skjedd.

— Winds retningslinjer for plassering er at sparkesykler aldri skal plasseres som hinder for fotgjengere, gatemarkering for veiledning av svaksynte eller annen fortau- eller veitrafikk. Vi tok umiddelbart kontakt med vårt utplasseringsteam og fikset feilen, sier de og legger til at de har sørget for dette aldri skal skje igjen.

— Vi sørget samtidig for at våre sparkesykler aldri, under noen omstendigheter, kan plasseres på disse områdene.Vi tar ansvar for denne uheldige feilen og beklager forstyrrelsen den kan ha forårsaket svaksynte og andre fotgjengere. Vi vil sørge for at dette ikke skjer igjen, skriver Catriona Meehan, kommunikasjonsrådgiver i Wind, i en e-post til VårtOslo.