Fra februar blir det dyrere å reise kollektivt i Oslo. Ruter øker prisene på både enkeltbilletter og månedskort.
Nok en gang blir det dyrere å reise kollektivt med Ruter. En enkeltbillett kjøpt på forhånd øker med én krone. En enkeltbillett kjøpt om bord på buss eller båt øker med fem kroner for en voksenbillett.
Folk er ikke sjokkerte Kollektivtilbudet og billettprisene i hovedstaden er stadig et tema. Flere aktører, og da spesielt miljøorganisasjonene, mener tilbudet burde vært betydelig billigere enn i dag. Noen mener sågar at det burde vært gratis.
Men en kjapp runde på bussen og t-banen viser at folk ikke er sjokkerte over prisøkningen. De fleste mener derimot at prisøkningen bør gå til å utvide tilbudet.
Annonse
– Prisøkningen er helt i orden for meg, men det bør ikke bli dyrere for studenter, sier Ragnhild Ganes, som triller barnevogn i vinterkulda.
Billigere enn bil Heller ikke Christian Rustberggard tar på vei over de nye prisene.
– Prisøkningen er så liten, så det har ikke så mye å si. Det er i alle fall billigere enn å kjøre bil, sier han.
Sejal O’Donnell er en varm tilhenger av kollektivtrafikk, siden hun er opptatt av å senke luftforurensningen.
– Prisen på enkeltbillettene er forståelige, men månedskortet burde være billigere. Da ville flere reise kollektivt, tror hun. – Jeg skulle ønske meg færre forsinkelser også, sier hun.
Prisjusteringen sikrer et godt reisetilbud Månedskortet øker med 18 kroner, til 708 kroner, og årskortet øker med 180 kroner, til 7080 kroner.
— Billettinntektene utgjør rundt halvparten av Ruters totale inntekter, resten er tilskudd fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. For å sikre et godt kollektivtilbud, har Ruter en generell fullmakt til å gjennomføre en årlig justering av billettprisene i tråd med rammene satt for prisvekst på kommunal tjenesteyting i statsbudsjettet, sier pressekontakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen, til VårtOslo.
Skal fortsette kollektivsatsingen Prisøkningen vil, ifølge Ruter, komme de reisende til gode.
— – Vi skal fortsette å utvikle kollektivtilbudet med flere avganger og reisemuligheter. Målet er å gjøre det enda mer attraktivt å reise med kollektivtrafikken, sykle eller gå, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.