DEBATT

Det er altså sånn at til flere billetter man kjøper til billigere blir det? Hvis dette gjelder kun hvis man kjøper billettene digitalt kan jeg opplyse om at det finnes folk i dette landet som ikke er digitale av mange forskjellige årsaker, sier Johanna Engen i dette innlegget.

— Kjære politikere. Endelig reduserer dere billettprisene, men har dere tenkt over at digitale løsninger ikke er for alle?

Nå har oslopolitikerne kommet på banen. Endelig. Raymond gikk på bussen og kjøpte billett digitalt mens han proklamerte at nå skal billettprisene ned. For enkeltbilletter hvis jeg hørte riktig. Hurra ropte jeg fra to-seteren. Men her er et stort MEN.

Publisert

Livet mitt er delt inn i før og etter hjerneslagene.Før hjerneslagene reiste jeg nesten aldri med buss, trikk, eller T-bane. Jeg gikk overalt, unnsett hvor jeg skulle i Oslo, gikk jeg.

Det skulle regne alvorlig mye før jeg tok bussen eller trikken. Og var det glatt føre og iskaldt om vinteren benyttet jeg meg av kollektivtilbudet.

For å komme meg opp i Oslomarka benyttet jeg T-banen til Nydalen, og bussen opp til Skar i Maridalen. Eller lokaltoget til Hakadal og gikk av på Movatn. Men sånn ellers gikk jeg. For det meste.

Kollektivt er dyrt, selv med honnør billett

Etter hjerneslagene med påfølgende senvirkninger av forskjellig art begynte jeg å reise med buss, trikk og T-bane. Over alt. Gikk opp i vekt. Ble lat og slapp. Under pandemien satt jeg hjemme og spiste. Er minstepensjonist og reiser på honnør. Likevel synes jeg det er dyrt.

Jeg reagerte på det merkelige fenomenet at politikerne ville ha biltrafikken bort fra sentrum og ba folk reise kollektiv, samtidig som billettprisene økte og økte.

Ville ha folk tilbake

Etter pandemien ville Ruter ha folk tilbake på kollektivtransporten mens de i samme åndedrag økte billettprisene. Jøss, tenkte jeg, det der henger jo ikke på greip. Så folk tok heller bilen. Jeg har ikke bil, har ikke førerkort, kan ingenting om biler, kun fargen.

Jeg satt på bussen som nesten ikke kom frem på grunn av bilkøene og tenkte at mange av de som kjører bil hadde tatt bussen i stedet hvis billettprisene var lavere. Mindre kø. Mindre forurensing. Klarere og reinere luft. Bedre å puste.

Økte prisene og truet med å legge ned ruter

Politikerne må komme på banen, tenkte jeg da. Det er jo de som vil ha bilene bort fra sentrum. De har lagt til rette for bilfrie gater, sykkelstier. Bredere fortau. Beplantning. Alt dette for å gjøre byen triveligere og koseligere for befolkningen.

Men Ruter hang etter og økte prisene en gang til. Truet med å legge ned bussruter. Lenger tid mellom avgangene. Biltrafikken økte. Noen ble forbanna på grunn av de bilfrie gatene. Sånn gikk nå dagene. For Ruter. For privatbilistene.

Nå har politikerne endelig kommet på banen

Nå har Oslo-politikerne kommet på banen. Endelig. Raymond gikk på bussen og kjøpte billett digitalt mens han proklamerte at nå skal billettprisene ned. For enkeltbilletter hvis jeg hørte riktig. Hurra ropte jeg fra to-seteren. Men her er et stort MEN.

Det er altså sånn at jo flere billetter man kjøper, jo billigere blir det? Hvis dette gjelder kun hvis man kjøper billettene digitalt, kan jeg opplyse om at det finnes folk i dette landet som ikke er digitale av mange forskjellige årsaker.

Mange vil falle utenfor

Eldre mennesker som ikke klarer å orientere seg i den digitale verden. Mennesker som ikke har smarttelefon. Folk som ikke har råd til verken å anskaffe seg smarttelefon, PC eller internett.

Folk som fysisk går til en Narvesenkiosk og kjøper billett. Regner med at man ikke kan holde styr på hvor mange billetter man kjøper hos Narvesen. Da er det vel dem som sponser de digitale billettene som blir billigere jo flere man kjøper.

Trur eg.

Powered by Labrador CMS