Borettslag og sameier i bydel Sagene kan søke om å få etablert låsbar sykkelgarasje og/eller lastesykkelgarasje - med bare frem til og med 28. juni. Foto: Sykkelbyprodukter.no

Byrådet betaler for sykkelgarasjer i bydel Sagene – fristen utløper straks

Byrådet har et pilotprosjekt med sykkelgarasjer som borettslag og sameier i bydel Sagene kan søke på. Fristen er 28. juni, så her er det bare å hive seg rundt for de som bor i bydelen.

Prosjektet går ut på å teste ut ulike løsninger for sikker sykkelparkering på kommunal grunn i bydel Sagene i 2019-2020. Tiltaket er rettet mot borettslag og sameier som ikke har eget areal for slike løsninger.

Borettslag og sameier kan søke om å få etablert låsbar sykkelgarasje og/eller lastesykkelgarasje. Det også er mulig for privatpersoner å søke om lastesykkelgarasje. Oslo kommune dekker innkjøp og etablering av sykkelgarasjene i prøveprøveprosjektet.

Planen er å oppskalere ordningen til flere bydeler, etter at byrådet har samlet inn erfaringer fra piloten.

Klikk her for søknadskjema og kontrakt.

— Trygg sykkelparkering viktig

— God og trygg sykkelparkering er viktig for at det skal bli lett å velge sykkelen. Sykkeltyveri er et utbredt problem og er kanskje spesielt en utfordring for de som bor i gamle bygårder uten garasje. Mange er lei av å hente sykkelen opp fra boden, men er bekymret for at den skal bli stjålet, sier Sirin Hellvin Stav, politisk rådgiver i Oslo MDGs bystyregruppe.

Sirin Stav, politisk rådgiver i Oslo MDGs bystyregruppe. Foto: Ole Klamas

— Dette har jeg jobbet for lenge. Og jeg tror at det kan være en liten «game changer» for mange som vurderer å bytte ut bilen med lastesykkel, men sitter på gjerdet på grunn av risikoen for sykkeltyveri, legger hun til.

Tør ikke å bruke sykkelen

I dag stjeles omlag 55 000 sykler årlig i Norge. Det tilsvarer èn sykkel hvert 10. minutt. Omtrent 25 % av alle landets sykkeltyverier skjer i Oslo politidistrikt. Går man en tur i Oslo, ser man fort en sykkel uten hjul og sete i sykkelstativene.

MDG og byrådet ønsker å bidra til at flere velger å sykle ved å gjøre sykkelgarasjer eller sykkelbokser lettere tilgjengelig der folk bor og ferdes og har behov for å parkere sin sykkel.

— Usikrede sykkelparkeringsplasser fører til at mange enten ikke sykler, eller ikke tør å benytte sin beste og dyreste sykkel som følge av tyverier eller hærverk. Sykkelbokser/garasjer er et enkelt og rimelig tiltak for å få opp andelen reisende som sykler, og det er utbredt i våre naboland, sier Sirin Stav.

Andre tiltak for tryggere sykkelparkering

Siden 2015 har byrådet etablert 1800 nye sykkelstativer rundt omkring på kommunal grunn i Oslo. De har åpnet et nytt sykkelhotell på Oslo S og laget støtteordninger for sykkelparkering på arbeidsplasser.

Det kommer også sykkelhotell ved flere knutepunkt, i første omgang på Ryen og Grorud.

Powered by Labrador CMS