Syklister ved Aker Brygge Tjuvholmen. Foto: VisitOSLO/Rod Costa

– Når Høyre snakker om frihet, handler det om den sterkestes rett

Å begrense biltrafikken midt i Oslo by handler også om frihet. Det handler om friheten innbyggerne i Oslo har fra å bo i en by som får bøter fra EU fordi lufta er for giftig.

Publisert

Høyres Morten Steenstrup holdt i bystyremøte 13. juni innlegg om at Oslo er i ferd med å bli den forbudte by fordi man har restriksjoner på biltrafikken og på private aktører i velferden.

Steenstrup avslørte for alle hvem sin frihet han overhodet ikke er opptatt av. For begrunnelsen om å begrense biltrafikken midt i Oslo by handler også om frihet.

Det handler om friheten innbyggerne i Oslo har fra å bo i en by som får bøter fra EU fordi lufta er for giftig. Friheten fra at Oslo bidrar til økning i klimagassutslipp hvor personbilen er den største forurenseren. Friheten til astmatikere og dem med luftveisinfeksjoner fra å måtte bli isolert inne i sine hjem, fordi andres frihet til å kjøre bil vektes tyngre. Da handler det ikke lenger om frihet, men den sterkeste sin rett.

Friheten vår kommer ikke gratis

Friheten for private i velferden handler om det samme og er egentlig en veldig rar kritikk fra et parti som selv innførte forbud mot å bygge kommunale barnehager da de satt i byråd.

Det rødgrønne byrådet er nok klar over at bilbegrensninger og eiendomsskatt alene ikke akkurat er verdens mest populære saker. Men det må til om man virkelig mener at Oslo skal bli grønnere ved å følge Parisavtalen, som skal sikre vår alles frihet fra klimaødeleggelsene. En moderat eiendomsskatt må til om vi virkelig skal garantere at vi skal bygge ut nok sykehjem og barnehager til byens befolkning.

Disse grepene gir en økning i folks frihet som dermed kan forsvare en begrensning i alles rett til å kjøre gjennom Fridtjof Nansens plass i Oslo sentrum eller en stor offentlig sektor som sikrer alle tilgang til velferd.

Powered by Labrador CMS