DEBATT
– Vi bruker milliarder på å senke en sentrumstunnel noen meter, av sikkerhetshensyn.
Hva om vi setter av litt på å også teste fremtidens by og løsninger for mer byliv? sier Øystein Aurlien.
Foto: Øystein Aurlien
– Ved gjenåpningen av Pilestredet har vi en unik mulighet. Kan vi ikke prioritere mennesker og gode nabolag?
Langs Pilestredet blomstrer bylivet i disse dager, takket være mindre støy, bedre luftkvalitet, nye uteserveringer og et spennende gatekunstprosjekt. Vi må våge å tenke nytt om bilbruken i Norges hovedstad og diskutere hvordan vi åpner Ring 1.
Da jeg sommeren 2013 fikk erstattet
parkeringsplasser med uteservering i Karl Johans gate, hadde jeg flaks. Hele
området rundt Studenterlunden var under oppussing, og fortellingen i søknaden
til Oslos politiske ledelse var «krise for bylivet i sentrum».
Det blågrønne byrådet elsket ideen, og etter få
uker var testen i gang.
Denne testen ble en umiddelbar suksess, og er
siden blitt gjentatt hvert år. Den ble også brukt som et eksempel da det
rødgrønne byrådet i 2015 lanserte «Bilfritt Sentrum». Det som startet som et
forsøk, ble et symbol på hvordan økt tilrettelegging for gående gir mer byliv.
Foran et veiskille
Nå står vi foran et nytt veiskille og en ny
mulighet.
I 2027 skal Hammersborgtunnelen og Pilestredet
åpnes igjen. Hele prosjektet handler om sikkerhet. Samtidig har vi i Norge også
vedtatt et nullvekstmål, som er tydelig på at vi ikke kan tillate vekst i
personbiltrafikk.
Vil vi nå dette målet dersom Ring 1 åpnes opp slik
som før? Bør vi ikke diskutere hvordan vi åpner opp og hvordan vi samtidig kan
sikre bedre byliv? Kan vi bruke dette som en mulighet til å tenke nytt om
hvordan vi prioriterer plass og mobilitet i byen?
Vil fjerne 10.000 parkeringsplasser
Vi har mange europeiske eksempler som viser at økt
byliv og økonomisk vekst kan gå hånd i hånd med redusert biltrafikk.
Brussel har redusert biltrafikken i sentrum med 27 prosent, og handelen
i området Pentagon har vokst med nesten 10 prosent siden planen ble innført i
2022. En studie
fra 2024 om Barcelonas superblokker bekrefter at
det lokale bylivet er styrket, i tillegg til at det gir bedre folkehelse.
For noen uker siden ble Walthamstow, nordøst i
London, kåret til Londons beste sted å bo. For over ti år siden startet de en
omfattende plan for å redusere biltrafikken. Dette har ført til økt
besøk til butikkene, renere luft og styrket lokalsamfunn.
Mindre bilbruk har vært en kjepphest for Londons
ordfører Sadiq Khan. Nå er planene for å stenge
Oxford Street for biltrafikk presentert. Målet er
å styrke paradegatens attraktivitet. Bilene står i veien for økt byliv.
To av tre Parisere stemte for noen uker siden for
å gjøre ytterligere 500 gater fotgjengerprioriterte.10 000 parkeringsplasser skal fjernes i et omfattende
prosjekt for å gjøre Paris bedre for byens befolkning.
Er det noen som våger?
Vi har nå en unik mulighet i Oslo, når vi skal
planlegge for gjenåpningen av Pilestredet. Kan vi ikke i større grad prioritere
mennesker og gode nabolag?
Langs Pilestredet blomstrer bylivet i disse dager,
takket være mindre støy, bedre luftkvalitet, nye uteserveringer og et spennende
gatekunstprosjekt.
Vi må våge å tenke nytt, om fremtidig bilbruk i
Norges hovedstad. Ring 1 er en statlig vei, så det betyr at det er opp til
regjeringen.
Nå som Arbeiderpartiet regjerer alene, er det noen
der som tør? Er det noen som våger være like visjonære som Londons ordfører?
Oslo har allerede tatt store skritt på reisen mot
en mer menneskevennlig by. Når tar vi neste skritt?