DEBATT
At folk søker til byen vil selvfølgelig utfordre trafikken og bomiljøene. Jeg mener det er på høy tid at politikere og etatene kommer på offensiven, før ting blir verre, sier tidligere transportforsker Knut Bøe.
Foto: Javad Parsa / NTB og privat
– Oslos politikere må ta byens trafikkutfordringer på større alvor
Kjære politikere, se realitetene i øynene og foreta viktige valg for fremtiden, for beboere og miljøet. At folk søker til byen vil utfordre trafikken og bomiljøene her.
Jeg er en hyppig bruker av alle
transportmidler i Oslo-området. Som så mange andre ser jeg at det i rushtidene
er trangt om plassen på busser, T- baner og tog, mens bilkøene er omtrent like
lange som for mange år tilbake.
Oslo hadde ved utgangen av 2023 mer enn
715.000 innbyggere, en økning på 7200 fra året før, og fram til 2050 er det
beregnet at Oslo vil ha omlag 815.000 innbyggere. I tillegg kommer et økende
antall studenter og andre som ikke har boligadresse i Oslo.
Akershus har en befolkning på 720.000, en stadig stor økning fra for eksempel året 2005 da innbyggertallet var 495.000.
Trafikkproblemet vokser
At folk søker til byen vil selvfølgelig
utfordre trafikken og bomiljøene. Jeg mener altså at det er på høy tid at
politikere og etatene kommer på offensiven, før ting blir verre.
Det er ikke nok å skylde på penger. Trafikken
er et voksende problem, uansett hvor mange elbiler som svirrer rundt i gatene
og som parkeres i boligområder. Antall biler pr husstand øker, og nye biler
blir større og krever mer plass.
Ja, jeg kan se at mye er bra, ikke minst
vil jeg gjerne skryte uhemmet av de mange fine gang- og sykkelveiene som er
bygget de siste ti årene. Fortsett den fine satsingen der.
Våkne opp
Vi må også huske at antall virksomheter i
byområdet øker, med varer og tjenester som skal flyttes hit og dit, og med en
snørik vinter ser vi mangel på lagerplass for snø og redusert fremkommelighet
for biler og busser.
Så kjære politikere, se realitetene i
øynene og foreta viktige valg for fremtiden, for beboere og miljøet.
For det første; jeg mener det er hinsides
all fornuft at titusenvis av biler skal tillates å kjøre inn i byen fra
landdistriktene hver morgen.
Ettersom de ikke legger noen penger igjen i
butikker og handel, bør denne strømmen av biler stanses eller reduseres så
snart som mulig, ved park`n-rideplasser et par mil fra bykjernen. Et stort
antall nye busser blir nødvendig, men som da får bedre fremkommelighet.
Legg vekk gammelt system
For det andre: legg vekk det gammeldagse
synet om at alle skal få lov å kjøre hvor de vil og når de vil. Vi lever i
2024, og verden har forandret seg siden 1960!
I dag finnes moderne styringsverktøy, og
det er mulig å styre ulike trafikantgrupper på en moderne måte, enten det
gjelder busser, privatbiler, handel og næring, service eller industri. Dette
kalles Trafikklogistikk.
Incitamenter trengs
For det tredje: demp bruken av ødeleggende
økonomiske straffetiltak og parkeringsavgifter, og ta i bruk (i rushtidene
spesielt) fysiske restriksjoner.
Veier og jernbane kan tilpasses og utnyttes
bedre i deler av døgnet. Incitamenter for å oppmuntre til en noe annerledes
trafikkfordeling er mulig.
Selv om jeg vet at etatene hver på sin tue
jobber jevnt og trutt for en forbedring, og det skal de ha ros for, så mangler
den gode og klare visjonen for hvordan byområdet skal oppnå en kraftig
forbedring. Nå løper alle på hvert sine områder ut for å slukke branner. Det
bør ikke fortsette.