DEBATT
Er dette en nullutslippsbil? Byrådet fører en politikk som setter miljøvern i miskreditt, mener skribenten.
Foto: Håkon Mosvold Larsen/Vidar Ruud / NTB
– Kjære byråd Berg. Strategien med å gjøre livet for bileiere så surt som mulig, fører ikke frem
Ditt byråd har valgt strategien med å gjøre livet for bileiere så surt som mulig. Jeg tror ikke den fører frem. I første omgang vil den gi populister som Vedum, Bøhler og FrP vind i seilene.
Byrådet du er en del av fremmer forslag om at noen deler av byen skal forbeholdes «nullutslippsbiler». Da er spørsmålet – hva er en «nullutslippsbil»?
Da er min påstand at nullutslippsbilen er ikke laget ennå, og jeg kan ikke se for meg hvordan den skal lages. Om en 2-tonns(tomvekt) Tesla med sitt utslipp av veistøv kan sies å være det, kan jo diskuteres.
Vi har en VW Tiguan 2009 modell som nå har gått 250.000 km. Den ble produsert i Wolfsburg i april 2009, fraktet med tog til Lübeck, hvor den ble lastet om bord i en av Lübeck lines båter til Bekkelagskaia i Oslo. Etter tre år som firmabil i Mesta, ble vi de glade eierne høsten 2012. Siden har den tjent oss vel. Den har en toliters turbodiesel motor med et greit forbruk.
Ikke særlig miljøvennlig
En ny Tesla er produsert i California og så transportert halve verden rundt. Og produksjonen er ikke så veldig miljøvennlig, ifølge opplysningene man får.
Så har vi utfordringene med produksjon av litium til batteriene. Arbeidsforholdene i litiumgruvene har riktignok ikke noen CO2-utfordringer, så vidt jeg kan se.
I det siste er jo også et nytt moment kommet opp – den korte levetiden elbiler har. De høye reparasjonsprisene gjør at de kondemneres mye tidligere enn biler med forbrenningsmotor. Og da må jo utslippene ved produksjon fordeles på færre driftstimer/kilometer.
Så da forventer jeg faktisk at vår Tiguan 2009 går foran en ny Tesla.
Gjør livet surt
Utfordringen at vi ikke kan basere oss på å ha et kjøretøy stående for å transportere oss når vi måtte ønske det. Vår Tiguan går 25.000 km i året. Det betyr at den står stille 95 prosent av tiden. Og 25.000 kilometer i året er en del.
Så utfordringen ligger i å sørge for at færre mennesker ser seg tjent med å ha en egen bil. Personlig ser jeg frem til den dagen jeg slipper å måtte eie en bil – og samtidig kunne ha en rimelig grad av fleksibilitet. Vi er dessverre ikke der i dag. Selv ikke i de store byene. Og definitivt ikke utover landet.
Ditt byråd har valgt strategien med å gjøre livet for bileiere så surt som mulig. Jeg tror ikke den fører frem. I første omgang vil den gi populister som Vedum, Bøhler pluss FrP vind i seilene. Og kanskje medføre en SP/AP-regjering hvor AP er med på SPs nåde. Og da blir det i hvert fall ikke mye miljøvern.
Byrådet fører en politikk som setter miljøvern i miskreditt. Miljøet er viktig – det fortjener bedre politikk.