Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
DEBATT
Byrådet du er en del av fremmer forslag om at noen deler av byen skal forbeholdes «nullutslippsbiler». Da er spørsmålet – hva er en «nullutslippsbil»?
Da er min påstand at nullutslippsbilen er ikke laget ennå, og jeg kan ikke se for meg hvordan den skal lages. Om en 2-tonns(tomvekt) Tesla med sitt utslipp av veistøv kan sies å være det, kan jo diskuteres.
Vi har en VW Tiguan 2009 modell som nå har gått 250.000 km. Den ble produsert i Wolfsburg i april 2009, fraktet med tog til Lübeck, hvor den ble lastet om bord i en av Lübeck lines båter til Bekkelagskaia i Oslo. Etter tre år som firmabil i Mesta, ble vi de glade eierne høsten 2012. Siden har den tjent oss vel. Den har en toliters turbodiesel motor med et greit forbruk.
En ny Tesla er produsert i California og så transportert halve verden rundt. Og produksjonen er ikke så veldig miljøvennlig, ifølge opplysningene man får.
Så har vi utfordringene med produksjon av litium til batteriene. Arbeidsforholdene i litiumgruvene har riktignok ikke noen CO2-utfordringer, så vidt jeg kan se.
I det siste er jo også et nytt moment kommet opp – den korte levetiden elbiler har. De høye reparasjonsprisene gjør at de kondemneres mye tidligere enn biler med forbrenningsmotor. Og da må jo utslippene ved produksjon fordeles på færre driftstimer/kilometer.
Så da forventer jeg faktisk at vår Tiguan 2009 går foran en ny Tesla.
Utfordringen at vi ikke kan basere oss på å ha et kjøretøy stående for å transportere oss når vi måtte ønske det. Vår Tiguan går 25.000 km i året. Det betyr at den står stille 95 prosent av tiden. Og 25.000 kilometer i året er en del.
Så utfordringen ligger i å sørge for at færre mennesker ser seg tjent med å ha en egen bil. Personlig ser jeg frem til den dagen jeg slipper å måtte eie en bil – og samtidig kunne ha en rimelig grad av fleksibilitet. Vi er dessverre ikke der i dag. Selv ikke i de store byene. Og definitivt ikke utover landet.
Ditt byråd har valgt strategien med å gjøre livet for bileiere så surt som mulig. Jeg tror ikke den fører frem. I første omgang vil den gi populister som Vedum, Bøhler pluss FrP vind i seilene. Og kanskje medføre en SP/AP-regjering hvor AP er med på SPs nåde. Og da blir det i hvert fall ikke mye miljøvern.
Byrådet fører en politikk som setter miljøvern i miskreditt. Miljøet er viktig – det fortjener bedre politikk.