Ytterst i parken står det en trehodet fontene som gråter melk. Foto: Emilie Pascale
Midt i Bjørvikas urbane Barcode finner du en helt ny, fargerik skulpturpark for lekelystne barn
— Vi trenger flere interaktive kunstopplevelser i byen, sier Jennie Hagevik Bringaker. Hun er en av fem kunstnere som stiller ut verkene sine i den nye, gratis skulpturparken i Rostockgate i Bjørvika.
På gressmyk bunn, trygt plassert mellom to høyblokker i det fasjonable Barcode, står en fargerik samling kunst og skulptur man både kan ta på, klatre, og til og med flytte på. Helt gratis.
I den tidligere trafikkåren kan man nå slå seg ned i gresset og leke med skulpturkunst. Her er det mulig å sette seg ned og ta seg en velfortjent, kreativ lekepause.
— Det skal ikke være noe dårligere kunst selv om det er tilgjengelig for barn, sier Kathrine Wilson, daglig leder ved Kunsthall Oslo i Barcode, som sammen med Kulturrådet, Oslo kommune og Hav eiendom står for etableringen av den nye skulpturparken.
Annonse
Som en del av Kunsthall Oslos prosjekt «How The Universe Works», er det nettopp barns kunstopplevelser som settes i høysetet.
— Da vi startet arbeidet med å lete frem kunstnere, var det spesielt viktig å finne de som var såpass etablerte at de ikke tok det som en fornærmelse å lage kunst tilgjengelig for barn, forteller Wilson.
Skulpturparken, som er åpen alle dager frem til 15. september, består blant annet av en trehodet, melkegråtende fontene omkranset med blomster. Her er et gigantisk, snakkende juletre i alle regnbuens farger, og en samling flyttbare gitterkuber.
Sistnevnte skulptur er åpen hver uke fra tirsdag til søndag mellom klokken 11 og 17. Før klokken 17 er det også mulig å låne picknicktepper, cricketspill og fotball.
Jenny Hagevik Bringaker, som står bak fonteneskulpturen, er svært opptatt av at barn har tilgang på rom hvor kunst kan lekes med og utforskes.
— Mye i barns hverdag er ofte lagt opp til et bestemt løp, og en negativ konsekvens av det er at barn får inntrykk av at det alltid finnes et bestemt sluttresultat som skal oppnås. Det er viktig for meg at det ikke alltid skal være det, forteller hun.
I 2020 åpner det nye Munchmuseet og Deichman Bjørvika. Snart faller også de siste byggeklossene på plass som utgjør den nette samlingen av 1.500 nye leiligheter som vil huse opptil 10.000 mennesker.
At det er nødvendig med et åpent og tilgjengelig kunstrom, er noe Fredrik Berberg, en av de fem bidragsyterne til skulpturparken, er opptatt av å understreke.
— Vi trenger kunst for de som ikke kjenner seg hjemme i galleriene. Tradisjonelle kunstrom trekker jo ofte til seg de som allerede er kunstinteresserte, og da kan terskelen være veldig høy for de som føler seg litt fremmed i slike omgivelser, sier Berberg, og legger til at det ikke bare er voksne mennesker som har evnen til å verdsette kunst.
— Barn er jo nysgjerrige og åpne, noe som gjør dem til naturlige kunstelskere. Det å ta på og sanse kunsten er samtidig et naturlig ledd i utforskningen, og her har vi ingen begrensninger.
I hver ende av skulpturparken står det også to høye flaggstenger. Her reises en serie flagg tegnet av barna ved Biblo Tøyen.
Ved åpningen av skulpturparken var det tett med både barnefamilier og nysgjerrige forbipasserende. En av familiene til stede, var særdeles glad for at byen hadde fått et mer barnevennlig pusterom så sentralt i byen.
— Det er ikke mange slike plasser tilgjengelig for barn midt i sentrum, og en lekeplass på Egon funker liksom ikke helt på samme måten, sier Kristin Mellbye.
Noe bestemor Elisabeth Mellbye også stiller seg bak.
— Det er viktig at vi ikke forsvinner inn i sofaen eller mobilen vår, sier hun.
— Vi trenger flere slike rom hvor folk samhandler i opplevelser, noe som også kan være et ledd i integreringen.
Barnebarna Astrid Elisabeth Mellbye (9) og Ole Wilhelm Mellbye (4), var også svært fornøyde med den spennende, nye kunstlekeplassen:
— Det er fint å leke ute i byen og de var heller ikke for tunge, de klossene, sier Astrid smilende mens hun løfter en av de fargerike gitterkubene.