Daglig leder i Visit Grünerløkka, Jan Robert Johnsen og styreleder Inger Kristin Haugsevje mener begge at det hele slutter og begynner med å skape liv på gateplan. De gleder seg til det beboerstyrte prosjektet Camp Grünerløkka som skal skape flere møteplasser ute.
Daglig leder i Visit Grünerløkka, Jan Robert Johnsen og styreleder Inger Kristin Haugsevje mener begge at det hele slutter og begynner med å skape liv på gateplan. De gleder seg til det beboerstyrte prosjektet Camp Grünerløkka som skal skape flere møteplasser ute.

Jan Robert (52) og Inger (40) har samlet store deler av Grünerløkka til ett rike. Nå teller Visit Løkka 120 medlemmer

Målet er å gjøre Grünerløkkas mange kvaliteter synlige for både Oslo-folk og tilreisende. Siden 2017 har Visit Løkka gitt Løkka-turistene informasjon om kulturaktiviteter, butikker og serveringsteder.

Publisert

Jan Robert Johnsen og Inger Kristin Haugsevje etablerte foreningen Grünerløkka kultur- og næringsforening i 2017. Gjennom nettstedet visitlokka.no jobber han for og med de rundt 120 medlemsbedriftene: Alt fra startup-virksomheter, butikker, serveringsteder, kulturinstitusjoner, kunstneriske virksomheter og tjenestebedrifter.

Oversikten over hvilke medlemmer som har nettbutikker som følge av pandemien.
Oversikten over hvilke medlemmer som har nettbutikker som følge av pandemien.

Mangfoldig bakgrunn

Jan Robert er eneste ansatt i Visit Løkka, og har en uvanlig variert bakgrunn. Utdannet grafisk designer, har jobbet som visuell produsent i Selvaag Gruppen og har noen år med restaurantdrift bak seg. Han har også vært daglig leder i et kommunikasjonsbyrå. —- Jeg har jobbet med kommunikasjon, teknologi og mennesker og vært interessert i byutvikling siden jeg var hos Selvaag. Alt dette har vel ledet fram til det jeg driver med nå, sier han.

Over seg har han et styre som består av representanter for de ulike medlemsgruppene. Han har en skribent som jobber som frilans, og sammen gjør de 99 prosent av arbeidet selv, bedyrer han.

— Bortsett fra å trykke opp turistkartet hvor de forskjellige virksomhetene er markert, poengteres det.

Medlemstetthet i handlegatene

— Hvor mange prosent av det totale antallet virksomheter på Grünerløkka er medlemmer hos dere?

— Ja, det er vanskelig å estimere, men jeg vil tippe cirka 70 til 80 prosent av de som driver med handel og servering. Men det er et «fingeren i været estimat». Når jeg går i gatene her så ser jeg at vi har langt flere medlemmer enn ikke-medlemmer, særlig i de viktigste handlegatene. Men vi har plass til flere!

— Går dere aktivt ut og tilbyr medlemskap eller finner virksomhetene fram til dere på nettet?

— Det er begge deler, men vi får stadig oftere påmeldinger fra bedrifter som vi ikke har vært i kontakt med før, og det er hyggelig. Vi er synlige i sosiale medier og i pressen, men har også oppsøkende arbeid hvor vi hjelper de som er i oppstartfasen med spørsmål som de måtte ha, og håper at de etterhvert blir medlemmer. I de fleste tilfellene så blir de det.

Løkkadagene kan se slik ut igjen.
Løkkadagene kan se slik ut igjen.

Populært turistkart

— Hvilke medlemsfordeler kan dere tilby?

— Vårt hovedmål er å gjøre Grünerløkkas mange kvaliteter synlige for både Oslo-folk og tilreisende. En viktig ting er markedsarrangementer som Løkkadagene og samarbeidet våre medlemmer har med festivaler. Vi har et populært turistkart som man finner hos Visit Oslo og hos medlemmene våre. Og et tilsvarende digitalt kart på websiden, hvor alle medlemsvirksomhetene er lette å finne.

Han forteller at det som ikke synes så godt er alle samtalene Visit Løkka har med medlemmene. De svarer på forskjellige spørsmål og sprer relevant informasjon.

— Vi kan også være en sparringspartner for forretningsutvikling. Mye av det vi gjør er veldig konsentrert om medlemmene. En gang i måneden er det sosialfaglig treff for dem, og vi har hatt foredrag og seminarer. Vi ser frem til å kunne gjøre det igjen etter koronaen.

Dette populære kartet finnes på papir og digitalt.
Dette populære kartet finnes på papir og digitalt.

Sender ut «koronabrev» til medlemmene

Visit Løkka har et nyhetsbrev med relevant informasjon. Det har vist seg spesielt viktig det siste året.

— Til nå har vi sendt ut 25 «koronabrev» som handler om reglementet og tiltakene rundt pandemien. Det har medlemmene satt veldig stor pris på. Informasjonen har jo ofte vært komplisert. Vi gjør det enklere for medlemmene, fordi vi kan filtrere og kvalitetssikre informasjonen. Vi går også ut med en spørreundersøkelse til handels- og servicebransjen i Oslo denne uken. Den skal samle informasjon om situasjonen akkurat nå, og så skal den sendes til politikerne.

Jobber med å skape nye møteplasser

Jan Robert forteller at de jobber aktivt overfor lokalpolitikerne i bydelen og på Rådhuset. De kommer med innspill til næringskomiteen om hvordan de forskjellige støtteordningene påvirker bransjen.

— Styret gjør en viktig jobb med politisk arbeid, presiserer Johnsen.

Samhørigheten er viktig, mener han. Det å vite at man ikke står alene.

— Vi er en nøytral part som kan tenke helhet i forhold til utbygginger, endring av skjenketider og etablering av nye serveringsområder. Jobben vår er å holde overblikket og se på Grünerløkka som en helhet, både når det gjelder markedsføring, varemerke og innenfor byutvikling. Nå har vi nettopp gravd opp Thorvald Meyersgate, og så skal de i gang med å oppgradere Markveien. Da er det naturlig at vi tar en aktiv rolle der, sier Johnsen.

Kartet blir mer detaljert jo mer man zoomer inn.
Kartet blir mer detaljert jo mer man zoomer inn.

Beboerstyrte Camp Grünerløkka

Foreningen har tre satsingsområder: Næringsutvikling, kulturutvikling og byutvikling. På Grünerløkka er kultur og næring tett inkorporert slik at det ene ikke fungerer uten det andre, forklarer Jan Robert.

Visit Grünerløkka har nettopp etablert en prosjektgruppe som de har kalt for Camp Grünerløkka, som skal fungere som en storskala dugnad. Det er en del av et nasjonalt prosjekt som ledes av Stedskapingskolen. Målet er å skape nye møteplasser ute.

— Det er befolkningen selv som skal bestemme hva som skal etableres, så det kan bli spennende. Dette er et innbyggerstyrt prosjekt som drives av beboerne på Grünerløkka.

Informerer om det å støtte lokale virksomheter

— Hvilke mål har dere for tiden fremover?

— Det er å komme seg gjennom krisen. Og når ting åpner opp igjen, å få i gang aktiviteten på Grünerløkka så raskt som mulig. Vi vet ikke enda hvordan veien tilbake til normalen blir, så vi må bare avvente til vi vet hvordan det skal foregå.

Han regner med at Løkkadagene, som normalt skulle arrangeres 8 til 9. mai, blir avlyst. Håpet er å få gjennomført Løkkadagene i september. Det jobbes med et kunstprosjekt til sommeren med gatekunst på fasader, som også er ment for å aktivisere ungdom og nabolag til lek med farger og maling. Det er dessuten et samarbeid med Oslo Pride på gang, men detaljene er foreløpig usikre.

— En av våre viktigste oppgaver er å bidra til aktiviteter. Vi har PiPfest og Loaded musikkfestival, som vi samarbeider med, men det må samtidig være smittevernsfaglig forsvarlig å gjennomføre, understreker han og medgir at det for øyeblikket er mye venting.

— Vi ser at det er tøft nå. Det er veldig krevende å få solgt noe som helst. Akkurat nå sitter jeg derfor med materiell som forklarer folk hvordan de kan bestille på nett eller bruke telefon for bestilling eller klikk og hent, slik at en kan hente varene i lokalbutikkene. Det er viktig å gjøre kunder oppmerksomme på at de fleste har nettbutikk slik at de bruker den for å støtte lokalt næringsliv. Akkurat nå er listen vår på cirka 70 bedrifter som ligger ute på websiden vår med nettbutikker og bestillingstjenester på mat og takeaway.

Løkka Deli er blant nyetableringene under koronaen. Modig, mener Jan Robert i Visit Løkka.
Løkka Deli er blant nyetableringene under koronaen. Modig, mener Jan Robert i Visit Løkka.

På tross av korona er det flere som tør å satse

På nettstedet visitlokka.no introduserer han flere nykommere:

@Home, i Øvrefoss 14 b, som har åpnet en egen interiørbutikk for barn under navnet Lekestue.

Christiania Barbers, i Markveien 16 b, med innehaver Yahia Kaiss, som også står for barberingen.

Creamy Grünerløkka, i Thorvald Meyers gate 32 b, selger vafler og pannekaker med fyll, iskrem, milkshakes, kaffe og mocktails.

Brauð Toastbar, i Thorvald Meyers gate 47 a, er et lunsjsted som har toast, sandwicher, frokost, ferskpresset juice, øl, vin og kaffe med servering utover kvelden.

Oslovelo Bodega, i Seilduksgata 23 a, som selger vintage klær, møbler, matvarer og kaffe, kunstprint & håndarbeid, vinyl & samleobjekter. De leier også ut arbeidsplasser for frilansere, studenter m.m. For 150,- dagen.

Løkka Deli, på Olaf Ryes plass 3, hvor Nud Dudhia lager sandwicher. Nud er kjent fra Breddos Tacos i London, og med norsk avdeling i Mathallen på Vulkan.

Best Friends Pizza, i Thorvald Meyers gate 26, har pizzameny og starter med take-away med plass til 70-80 personer inne samt uteservering.

HGZ arkitektur+bok+objekt, på Schous plass 1, er en spesialbokhandel for arkitekturbøker, som drives av arkitekt Jens Kallekleiv. De holder for tiden stengt pga korona, men håper å åpne igjen snart.

Parkteatret, på Olaf Ryes plass 11, har fikset kjøkkenet og blitt spisested. De tilbyr takeaway pizza fra onsdag til søndag.

— Viktig å gripe sjansen

— Det er jo modig å starte opp nå?

— Ja, det er jo det. Men det er noe som heter at greier du å overleve de tøffeste tidene, så har du gode muligheter for suksess framover. Samtidig er det viktig å gripe sjansen når den er der fordi lokaler på Grünerløkka er populære, særlig de med en middels pris. Jeg synes det er bra at folk tør å satse og at de får seg et lokale til en pris de kan overleve med. Samtidig er det en trend i samfunnet som går mot flere og flere serveringssteder.

Butikk og kontor i samme lokale

Han forteller at noen også satser på å ha flere ben å stå på. For eksempel har arkitektbokhandelen HGZ arkitektur+bok+objekt også kontorlokaler for arkitektfirmaet sitt i butikken. Rimfrost, som selger klær, har designkontor på bakrommet.

Markveien en vinterdag før koronaen traff bydelen.
Markveien en vinterdag før koronaen traff bydelen.

— Det er alltid viktig med utadrettet virksomhet. Det er det som skaper liv i gatene, påpeker Johnsen.

Food truck court og dyrking av grønnsaker

— Hva vil du ellers trekke frem av nye ting som har skjedd på Grünerløkka i det siste?

— Det aller nyeste er at det i Schous plass-kvartalet er kommet på plass noen food trucks med en food truck court under etablering. Vi håper at dette kan gi et positivt bidrag til bydelen.

Han forteller også at Schous plass skal pusses opp i løpet av året og at det ved Deichmanske bibliotek skal settes ut nye benker og anlegges ny plen. Her skal det også dyrkes grønnsaker og jobbes med byøkologi.

— Ellers har det dukket opp flere spesialbutikker med kleskolleksjoner for folk i blant annet skatemiljøet og rockemiljøet.

I blomsterbutikken Pers Design jobber Farideh Abdolrahimi.
I blomsterbutikken Pers Design jobber Farideh Abdolrahimi.

Hovedsamarbeidspartner

Han forteller at det også er «bevegelse» i området Rathkes gate og Rathkes plass ved Mills-kvartalet. Mills er en hovedsamarbeidspartner og økonomisk bidragsyter til foreningen.

Jan Robert håper han kan være med å skape litt liv i området. En i Visit Løkka-styret pusset nylig opp et galleri i Schæffers gate, et flerbrukslokale med muligheter for å ha intim-konserter.

— Brenneriveien er også et stort område hvor det skal gjøres mye fremover, men det har jeg foreløpig ikke detaljene på, forteller Johnsen.

Viktig med liv i gatene

Til syvende og sist handler alt om å få liv i gatene, understreker Jan Robert. Det er derfor han trives på Grünerløkka. Her er det tett med folk og liv i gatene.

— Det er et populært sted, men det må tas vare på. Derfor er det viktig å utvikle gaterommet på best mulig måte. Det er derfor Camp Grünerløkka og det å skape nye møteplasser er viktig for oss. Det som gagner innbyggerne, gagner området, næringen og kulturen, avslutter den engasjerte gründeren.

Powered by Labrador CMS