Kollektivtrafikken begynner å ligne på normalen igjen. Passasjerene er på vei tilbake.

Ruter: — Forrige uke var trafikken på 85 prosent av normalen

38 prosent færre reiste kollektivt i Oslo og Viken i fjor enn før koronaepidemien traff. Nå vil Ruter endre hvordan de opererer for å få kundene tilbake.

Publisert

Siden koronaepidemien traff har hverdagen vært særs uoversiktlig for kollektivtrafikken, og både passasjertall og økonomi har blitt rammet.

Etter den siste gjenåpningen håper administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen, at usikkerheten er et tilbakelagt stadium.

— Forrige uke var trafikken på transportmidlene våre tilbake til 85 prosent av normalen. Nå skal vi jobbe beinhardt for å få tilbake de kundene vi fortsatt mangler, sier han til VårtOslo.

246 millioner kollektivreiser

Torsdag morgen la Ruter fram trafikktallene for 2021 på t-bane, buss, trikk, lokaltog og båt. Tallene viser en nedgang på 38 prosent fra 2019, som er det siste året å sammenligne skikkelig med før koronaen traff hovedstaden.

Det totale antallet påstigninger i 2021 endte på 246 millioner, som er 2,4 prosent mer enn 2020.

— Vi jobber på spreng for å tilpasse oss en ny kollektivhverdag, sier Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen.

Samtidig med nedgangen i antallet reisende, prioriterer flere osloborgere igjen å kjøre bil. Dette, kombinert med økt bruk av hjemmekontor, som gir et mindre reisebehov, gjør at Ruter blir stilt overfor nye krav til sitt tilbud, for å kunne få kundene tilbake.

— Det er godt å endelig kunne ønske kundene velkommen tilbake. Det har vært to krevende år. Fantastiske medarbeidere i kollektivfamilien har bidratt til en trygg og god reise for de som har trengt det. Nå starter arbeidet for alvor med å få kollektivtrafikken på radaren til folk igjen, sier Reitan Jenssen.

— Jobber med å tilpasse oss

Ruter jobber intensivt med å tilpasse seg den nye hverdagen. Ruter-sjefen forteller at de nå snur enhver stein og at et av tiltakene er å se på en mer fleksibel billett.

— Vi tester nå ut forskjellige billettløsninger, men det er utfordringer her. Vi er avhengige av billettinntektene våre for å kunne opprettholde og utvikle kollektivtilbudet. Derfor må vi bruke tid på å finne den beste løsningen både for kundene og for oss selv, sier Reitan Jenssen.

Når en ny billettløsning vil kunne være klar, vil ikke Ruter-sjefen foreløpig ha noen mening om.

Regionbussene minst påvirket

Reisetallene for pandemiperioden viser at det er regionbussene som har blitt minst påvirket av folks reisevaner, mens trikk og bybuss er de transportformene som har blitt rammet hardest av nedstemningene. Også lokaltogtrafikken har sett en merkbar tilbakegang under pandemien.

Oslotrikken var et av transportmidlene som ble hardest rammet av passasjersvikt under korona.

— Trikken har vanligvis mange korte reiser. Under pandemien har mange gått eller syklet i stedet, sier Ruter-sjefen.

Tallene for de ulike transportmidlene og antall passasjerer i 2021 er som følger:

  • Buss: 120 millioner påstigninger totalt
  • T-bane: 73 millioner påstigninger
  • Trikk: 28 millioner påstigninger
  • Båt: 3 millioner påstigninger
  • Tog (lokaltog): 23 millioner påstigninger
Powered by Labrador CMS