Koronakrisa kan tvinge Ruter til å tilby nye typer digitale billetter i fremtiden.
Koronakrisa kan tvinge Ruter til å tilby nye typer digitale billetter i fremtiden.

Dags- og ukeskortene kan få en renessanse i Oslos kollektivtrafikk etter koronaepidemien

Kollektivkundenes reisevaner har endret seg sterkt under månedene med koronasmitte i samfunnet. — Vi ser stadig på nye billettyper sier både Vy og Ruter.

Publisert

Krav til hjemmekontor, antallsbegrensninger i kollektivtrafikken og en generell skepsis mot å reise kollektivt under koronakrisa, har ført til at de reisendes hverdag er i ferd med å endre seg.

Undersøkelser gjort av konsulentselskapet Asplan Viak under pandemien, viser at kollektivvanene våre vil endre seg i framtiden.

Dette kan være med på tvinge kollektivselskapene til å tenke nytt når det gjelder hvilke billettyper de vil tilby sine kunder i framtiden.

Trenger flere alternativer

— Vi som jobber med kollektivtransport har sagt lenge at det trengs en billett imellom enkeltbillett og månedskort, sier utreder i Asplan Viak, Kristina Wika Haraldsen, til VG.

— Vi trenger noe for dem som vil sitte på hjemmekontor innimellom. For når du ikke vet hvor mye du vil komme til å reise, kan månedskort bli for dyrt og ikke verdt det. I tillegg fungerer det dårlig med enkeltbillett for dem som reiser regelmessig da det blir kjempedyrt, sier Haraldsen.

Haraldsen og hennes kolleger viser til at undersøkelsen de har utført, tydelig viser at de reisende er opptatt av at det finnes en billettype der ute som er tilpasset deres behov.

Derfor mener de at at det blir viktig for kollektivselskapene å oppfylle kundenes ønske, for å sikre at befolkningen reiser kollektivt også når epidemien en gang er over.

Færre reisende og endrede reisevaner har preget Oslos kollektivtrafikk under koronaepidemien.
Færre reisende og endrede reisevaner har preget Oslos kollektivtrafikk under koronaepidemien.

— Man må finne en billettløsning som finansierer kollektivtrafikken, slik at man kan opprettholde tilbudet om hyppige avganger. Skal vi nå de politiske målene om at flere skal reise kollektivt, må man ha et attraktivt kollektivtilbud og billetter som passer for folk, understreker Haraldsen.

Renessanse for ukesbilletten?

Funnene i rapportene fra Asplan Viak kan dermed føre til at Ruter, som drifter det meste av kollektivtrafikk i Oslo-området, vil måtte se seg om etter nye løsninger. En større andel reisende vil trolig for eksempel etterspørre dags- eller ukeskort når de skal velge kollektivtrafikken

Disse korttypene er i dag fortsatt tilgjengelige hos Ruter. Har du digital billett må de i dag kjøpes i Ruterbillett-appen eller på reisekortet hos Ruters kundesenter eller andre utsalgssteder. De kan ikke kjøpes i den nye Ruter-appen, men det jobbes med å få disse billettypene også inn i denne.

I tillegg kan du ha reisepenger på ditt eget reisekort, hvor du betaler for hver enkelt reise du foretar.

Kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen i Ruter.
Kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen i Ruter.

Pressevakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen, avviser ikke at det kan komme endringer i selskapets billettilbud.

— Vi jobber intensivt sammen med en del andre aktører spesielt i Viken for å finne andre løsninger enn i dag for å tilpasse oss et annerledes kollektivbehov, sier Dahl Johansen.

Endringer ligger en stund fram i tid

Ruters pressevakt understreker likevel at dette er endringer som ikke vil kunne skje over natta, og noen løsning vil ifølge han neppe være på plass i løpet av denne høsten.

Heller ikke hos Vy ser de for seg at det vil bli noen snarlige endringer i billettilbudet.

— Vi ser på muligheter for å tilby andre billettløsninger som følge av at folk har endrede reisebehov, men vi er ikke klare med hva det konkret blir enda. Så per i dag er det periodebillett eller enkeltbilletter som gjelder, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby.

Dermed blir det ingen endringer i billetttilbudet hos Ruter elller Vy i overskuelig framtid.

Powered by Labrador CMS