– Det er godt å se at Oslos innbyggere har vendt tilbake til kollektivtrafikken etter pandemien. Det betyr mindre støy og forurensing, sier Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo.Foto: Ruter / Redink, Fartein Rudjord
Kundene er tilbake igjen i byens kollektivtrafikk. Biltrafikken går ned: – Gledelig
Nå er kollektivtransport, gange og sykling tilbake på samme nivå som før pandemien. – Det er gledelig at kundene har vendt tilbake. Takk for tilliten fra alle som reiser sammen.
I 2023 fortsatte veksten i byens kollektivtrafikk,
sammenlignet med pandemiårene. Passasjertallene viser en vekst på 13 prosent, ifølge Ruters årstall.
Flere ganger gjennom 2023 lå tallet godt over 100 prosent av
2019-nivå, og året sett under ett viste at 97 prosent av passasjerene var
tilbake. Befolkningsveksten spiller også inn.
– Det er gledelig at kundene har vendt tilbake og at de
benytter seg av kollektivtransporten for å komme seg til jobb, skole og
aktiviteter. Takk for tilliten fra alle som reiser sammen, sier Bernt Reitan
Jenssen, administrerende direktør i Ruter.
Bussen frakter flest
Ruter målte 386 millioner påstigninger på buss, T-bane,
trikk, båt og tog i fjor. Totalt ble det gjort 45 millioner flere påstigninger
i kollektivtrafikken i 2023, som er en økning på 13 prosent fra 2022.
– Det er godt å se at Oslos innbyggere har vendt tilbake til
kollektivtrafikken etter pandemien. Det betyr mindre støy og forurensing, og en
tryggere og bedre by for alle som går og sykler, sier Marit Vea (V), byråd for
miljø og samferdsel, i en pressemelding.
Påstigningene fordelte seg med 180 millioner på buss, 111
millioner på T-banen, 48 millioner på trikk, båt hadde 4 millioner påstigninger
og tog hadde 43 millioner påstigninger.
Båtpassasjerer økte mest
Med nye, større og elektriske båter har øybåtene i Oslo den
største passasjerveksten, med hele 27 prosent. Trikken kan også vise til
positiv vekst på 15 prosent etter at nye trikker med mer kapasitet har tatt
plass i bybildet. Båtutviklingen med Nesoddbåtene i Akershus har en litt lavere
vekst på 8 prosent.
Veksten er litt sterkere (15-16 prosent) i de indre bydelene
av Oslo, Oslo vest og i Bærum, som hadde stor nedgang i pandemien. Områder som
Groruddalen og Søndre Nordstrand hadde mindre vekst (8-9 prosent).
Det er særlig arbeidsreiser som har styrket seg. I 2023 ble
Oslo Bysykkel og sparkesykler fra Voi, Ryde og Tier tilgjengeliggjort for
Ruters kunder i Ruter-appen.
56 prosent av de som reiser i Oslo og Akershus, velger å
sykle, gå eller reise sammen med kollektivtransport, i stedet for å ta bilen.
Kollektivandelen av disse grønne reisene er på 26 prosent, opp to prosentpoeng
fra 2022.
Ruters tall viser at bilbruken går noe ned. Andelen bilkjøring
sank med ett prosentpoeng, fra 45 prosent i 2022 til 44 prosent i 2023, dette
til tross for at elbilandelen stadig vokser.
Ved utløpet av 2023 var 40 prosent av de lette bilene (opp
til 3500 kg) som passerte bomringen i Oslo, elektriske.
Overgangen til mer utslippsfri kollektivtransport ga 10 prosent
kutt i klimautslipp, 42 prosent reduksjon i NOx-utslipp og 17 prosent reduksjon
i partikkelutslipp i 2023.
– 80 prosent av bybussene i Oslo ble elektriske i løpet av
2023 og det merker vi alle effekten av med mindre støy, svevestøv og bedre
luft, sier Bernt Reitan Jenssen.