Folk på Jernbanetorget, trikk og buss.
– Det er godt å se at Oslos innbyggere har vendt tilbake til kollektivtrafikken etter pandemien. Det betyr mindre støy og forurensing, sier Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Kundene er tilbake igjen i byens kollektivtrafikk. Biltrafikken går ned: – Gledelig

Nå er kollektivtransport, gange og sykling tilbake på samme nivå som før pandemien. – Det er gledelig at kundene har vendt tilbake. Takk for tilliten fra alle som reiser sammen.

Publisert

I 2023 fortsatte veksten i byens kollektivtrafikk, sammenlignet med pandemiårene. Passasjertallene viser en vekst på 13 prosent, ifølge Ruters årstall.

Flere ganger gjennom 2023 lå tallet godt over 100 prosent av 2019-nivå, og året sett under ett viste at 97 prosent av passasjerene var tilbake. Befolkningsveksten spiller også inn.

– Det er gledelig at kundene har vendt tilbake og at de benytter seg av kollektivtransporten for å komme seg til jobb, skole og aktiviteter. Takk for tilliten fra alle som reiser sammen, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

Bussen frakter flest

Ruter målte 386 millioner påstigninger på buss, T-bane, trikk, båt og tog i fjor. Totalt ble det gjort 45 millioner flere påstigninger i kollektivtrafikken i 2023, som er en økning på 13 prosent fra 2022.

– Det er godt å se at Oslos innbyggere har vendt tilbake til kollektivtrafikken etter pandemien. Det betyr mindre støy og forurensing, og en tryggere og bedre by for alle som går og sykler, sier Marit Vea (V), byråd for miljø og samferdsel, i en pressemelding.

Påstigningene fordelte seg med 180 millioner på buss, 111 millioner på T-banen, 48 millioner på trikk, båt hadde 4 millioner påstigninger og tog hadde 43 millioner påstigninger.

Båtpassasjerer økte mest

Med nye, større og elektriske båter har øybåtene i Oslo den største passasjerveksten, med hele 27 prosent. Trikken kan også vise til positiv vekst på 15 prosent etter at nye trikker med mer kapasitet har tatt plass i bybildet. Båtutviklingen med Nesoddbåtene i Akershus har en litt lavere vekst på 8 prosent.

Administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen
Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen takker passasjerene for tilliten.

Veksten er litt sterkere (15-16 prosent) i de indre bydelene av Oslo, Oslo vest og i Bærum, som hadde stor nedgang i pandemien. Områder som Groruddalen og Søndre Nordstrand hadde mindre vekst (8-9 prosent).

Det er særlig arbeidsreiser som har styrket seg. I 2023 ble Oslo Bysykkel og sparkesykler fra Voi, Ryde og Tier tilgjengeliggjort for Ruters kunder i Ruter-appen.

Bilen taper terreng

56 prosent av de som reiser i Oslo og Akershus, velger å sykle, gå eller reise sammen med kollektivtransport, i stedet for å ta bilen. Kollektivandelen av disse grønne reisene er på 26 prosent, opp to prosentpoeng fra 2022.

Ruters tall viser at bilbruken går noe ned. Andelen bilkjøring sank med ett prosentpoeng, fra 45 prosent i 2022 til 44 prosent i 2023, dette til tross for at elbilandelen stadig vokser.

Ved utløpet av 2023 var 40 prosent av de lette bilene (opp til 3500 kg) som passerte bomringen i Oslo, elektriske.

Store kutt i utslipp

Overgangen til mer utslippsfri kollektivtransport ga 10 prosent kutt i klimautslipp, 42 prosent reduksjon i NOx-utslipp og 17 prosent reduksjon i partikkelutslipp i 2023.

– 80 prosent av bybussene i Oslo ble elektriske i løpet av 2023 og det merker vi alle effekten av med mindre støy, svevestøv og bedre luft, sier Bernt Reitan Jenssen.



Powered by Labrador CMS