– Nedgangen i passasjertall er ventet, men like fullt nedslående, mener Lan Marie Nguyen Berg (MDG).

Færre reiser kollektivt. Nedstengningen tvinger frem nye reisevaner blant oslofolk. – Nedslående

– Med tungt hjerte måtte vi be folk om å ikke reise kollektivt. Etter å ha jobbet hardt for å få folk om bord på kollektivtransporten, skulle vi plutselig bli gode på å få dem av, sier Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen.

Publisert

Nedgangen i antall kollektivreiser i Oslo var på 40 prosent i pandemiåret 2020. Reisende viste stor tilpasningsevne og lyttet til inngripende smittevernråd, oppsummerer Ruter.

Nedstengningen fra mars i fjor førte til at oslofolk reiste mindre.

– Med tungt hjerte måtte vi be folk om å ikke reise kollektivt, med mindre de måtte gjøre en nødvendig reise. Etter å ha jobbet i tolv år for å få folk om bord på kollektivtransporten skulle vi plutselig bli gode på å få dem av, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter, i en pressemelding.

Her klipper byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg, konsernsjef Cato Hellesjø i Sporveien og Bernt Reitan Jenssen i Ruter snoren for den nye traséen i Bjørvika og Dronning Eufemias gate.

Totalt var det 240 millioner påstigninger på Ruters transportmidler i Oslo og Viken i fjor. Det er 158 millioner færre reiser enn i 2019, en nedgang på 40 prosent.

Høyeste kundetilfredshet noensinne

77 prosent av Ruters kunder er tilfreds med kollektivtilbudet. Det er 4 prosent høyere enn i 2019 og den høyeste kundetilfredsheten som noensinne er målt.

God oppfølging av smittevernstiltak, bedre plass om bord for gjenværende kunder og opprettholdelsen av et stabilt og pålitelig tilbud i en usikker hverdag kan være forklaringer.

Oslofolk vennet seg til å bruke munnbind på t-banen i fjor.

Nedslående reisetall

– Jeg er imponert over Ruter som har sørget for at sykepleiere, leger og renovasjonsarbeidere har reist trygt med buss og bane under koronakrisen. Under pandemien har vi sagt det motsatte av hva vi ellers sier om kollektiv: ikke reis med buss og bane med mindre du må. Derfor er nedgangen i passasjertall ventet, men like fullt nedslående, sier Lan Marie Nguyen Berg (MDG), Oslos byråd for miljø og samferdsel.

Hun bekymrer seg over at bilbruken har økt og tatt markedsandeler fra kollektivtrafikken.

– Økt bilbruk og fallende kollektivandel gjør det krevende å nå klimamålene. Vi må gjøre alt vi kan for å snu denne trenden når smitteverntiltakene oppheves, sier Lan Marie Berg.

Ser på nye billettløsninger

I et krevende år for kollektivtrafikken, har folk funnet andre måter å komme seg frem på. Mens gange øker med 32 prosent, har sykkelbruken økt med 46 prosent.

– Det kommer en tid når pandemien er over. Da er det viktig å ta med oss det vi har lært og beholde de endringene som har gjort arbeidslivet bedre og felleskapets kostnader lavere. Et mer fleksibelt arbeidsliv med større innslag av hjemmekontor kan hjelpe oss med å få enda mer fart på det grønne skiftet. Om kundene ønsker en slik endring må våre billettprodukter ikke gjøre dette vanskelig. Derfor er vi i full gang med å se på billettløsningene våre på nytt, sier Reitan Jenssen.

Powered by Labrador CMS