— Kollektivselskapene og de reisende har lojalt fulgt smittevernrådene under hele pandemien, og nå stikker regjeringa fra regninga, sier miljøbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG).Foto: Hanna Johre / NTB
Ingen ekstra penger fra regjeringen til kollektivtrafikk: - Regjeringen stikker av fra regninga, sier miljøbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG)
Ruter er hardt rammet av inntektssvikt under korona. Men får ikke en eneste ekstra krone fra Ap/Sp-regjeringen. — De gjør vondt verre når de kutter i bensinprisen mens kollektivtrafikken går for lut og kaldt vann, sier miljøbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG)
Færre reisende under korona, og med det sviktende billettinntekter, har ført til at Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen varsler kutt i Oslos kollektivtilbud dersom situasjonen ikke endrer seg.
— Våre anslag tilsier at ekstrabevilgningen opprettholder dagens tilbud frem til 1. april, sa Ruter-sjefen forrige uke til bystyrets miljø- og samferdselsutvalg.
Også i andre deler av landet er kollektivtransporten i en svært presset situasjon.
Annonse
Derfor var det forventet at Ap/SP-regjeringens justering av den forrige regjeringens budsjettforslag ville inneholde en redningspakke og koronakompensasjon til kollektivtrafikken.
Men i dag er det klart at det foreløpig er uaktuelt med koronakompensasjon fra Ap/Sp-regjeringen til kollektivselskapene, som sliter med færre reisende og lavere billettintekter.
— Vi er kjent med kollektivselskapenes bekymringer rundt dette, men det er krevende for staten å prioritere å bruke penger på å opprettholde kollektivtilbudet på et høyere nivå enn det er grunnlag for, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
— Regjeringen stikker av fra regninga
— Når smitteverntiltakene er avviklet, er det viktig at staten ikke hindrer omstilling til en ny normal. Vi gjør derfor ikke om på Solberg-regjeringens prioritering, sier Nygård.
Reaksjonen fra Oslos miljø- og samferdselsbyråd, Sirin Hellvin Stav (MDG), er krystallklar. Hun er svært skuffet over at Ap/Sp-regjeringen ikke legger en eneste ekstra krone på bordet til kollektivtransport.
— Kollektivselskapene og de reisende har lojalt fulgt smittevernrådene under hele pandemien, og nå stikker regjeringa fra regninga, sier miljøbyråden i en epost til VårtOslo.
— De legger opp til en historisk svekkelse av kollektivtilbudet mange steder i landet, som rammer millioner av reisende. Det kan føre til en selvforsterkende, nedadgående spiral. Mange vil velge bil over kollektivtransport fordi tilbudet blir dårligere. Da får vi lavere billettinntekter, som igjen kan føre til nye kutt, sier Sirin Hellvin Stav.
MDG-byråden reagerer også på at Ap/Sp-regjeringen skjermer pumpeprisen på fossilt drivstoff fra avgiftsøkning, men ikke gir ekstra penger til miljøvennlige kollektivreiser.
Ruter jobber med å få tilbake reisende
— De gjør vondt verre når de kutter i bensinprisen samtidig som kollektivtrafikken går for lut og kaldt vann. Man skulle tro det var et mål for dem å få flere til å kjøre bil og øke utslippene, i stedet for å reise med buss og bane, sier hun.
Byrådet har altså lagt 135 ekstra millioner kroner på bordet for å forsøke å skjerme Oslos kollektivtransport fra kutt. Men den summen holder bare noen måneder før dagens tilbud risikerer kutt.
Ruter jobber nå på spreng for å få tilbake kunder som gikk over til bil under de strengeste koronarestriksjonene. Men selskapet sa i forrige uke at det tar tid å få tilbake gamle kunder på trikk, buss og T-bane.
— Byrådet snur alle steiner
Det gjør at Oslos kollektivtransport trenger kunstig åndedrett i form av ekstra penger hvis tilbudet ikke skal kuttes. Men de pengene kommer foreløpig ikke fra Ap/Sp-regjeringen.
Nå frykter miljøbyråd Sirin Hellvin Stav for miljøsatsing på kollektivtransporten unde rden nye regjeringen.
— Om dette er miljøpolitikken til regjeringa så har vi fire sørgelige år foran oss, for folk i byene og for miljøet. Men byrådet skal snu alle steiner for å unngå kutt i rutetilbudet selv om regjeringa løper fra ansvaret, sier Sirin Hellvin Stav.
— Et svekket kollektivtilbud vil særlig ramme barn og unge og de som har minst å rutte med, ettersom de er mest avhengig av kollektivtransport, mener Oslos miljøbyråd.