Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
– Ap/Sp-regjeringen velger å ignorere det som har vært Oslos aller viktigste budskap denne høsten, om at kollektivtrafikken trenger hjelp, sier Venstres miljøpolitiske talsperson i bystyret, Marit Vea.
Reaksjonen kommer etter at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mandag ikke la en eneste ekstra krone på bordet som koronakompensasjon for kollektivtrafikken.
Ap/Sp-regjeringen viderefører dermed den avgått Solberg-regjeringens budsjettforslag, der det heller ikke var lagt opp til noen ekstra penger til kollektivtrafikken.
– Vi er kjent med kollektivselskapenes bekymringer rundt dette, men det er krevende for staten å prioritere å bruke penger på å opprettholde kollektivtilbudet på et høyere nivå enn det er grunnlag for, sier samferdselsministeren.
Nygård lukker imidlertid ikke døra helt, men foreløpig blir det altså ingen koronakompensasjon til kollektivselskapene.
– Vi vil selvsagt følge utviklingen nøye framover, ikke minst når det gjelder smittesituasjonen og tilhørende tiltak
Regjeringens beslutning får nå kraftig kritikk fra Venstre. Som med det er enig med miljø- og samferdselsbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG).
– Kollektivselskapene og de reisende har lojalt fulgt smittevernrådene under hele pandemien, og nå stikker regjeringa fra regninga, skriver miljøbyråd Hellvin Stav i en epost til VårtOslo.
Hellvin Stav legger til at hun frykter flere i Oslo nå vil velge bilen. I Ap/Sp-regjeringens justerte budsjettforslag legges det også opp til at pumpeprisen på bensin og diesel skjermes fra økt CO2-avgift.
Også Venstre frykter flere oslofolk vil velge bil fremfor å reise kollektivt når regjeringen ikke vil forlenge koronakompensasjon for kollektivselskapene. Noe som igjen kan føre til kutt i tilbudet med buss, trikk og T-bane, mener Marit Vea.
– Det er svært, svært alvorlig, både for Oslos innbyggere, som får et dårligere reisetilbud, men også for klimaet og miljøet, ved at flere tvinges til å kjøre bil. Vi risikerer nå å gå inn i en negativ spiral, med et dårligere tilbud, færre reisende og enda lavere billettinntekter, sier Vea.
– Dette viser at vi har fått en regjering som verken bryr seg om byene eller klimamålene våre. Det er ikke overraskende, men like fullt tragisk, sier Venstre miljøpolitiske talsperson i bystyret.
Færre reisende under korona, og med det sviktende billettinntekter, har ført til at Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen varsler kutt i Oslos kollektivtilbud dersom situasjonen ikke endrer seg.
– Våre anslag tilsier at ekstrabevilgningen opprettholder dagens tilbud frem til 1. april, sa Ruter-sjefen forrige uke til bystyrets miljø- og samferdselsutvalg.
I møtet der Ruter-sjefen tegnet et dystert bilde av kollektivtilbudet i Oslo dersom ikke inntektene tar seg opp, var også Marit Vea. Hun mener Ap/Sp-regjeringen ikke har forstått alvoret i situasjonen.
– Regjeringen velger å ignorere det som har vært Oslos aller viktigste budskap denne høsten, om at kollektivtrafikken trenger hjelp. Dermed står Ruter i en situasjon der de må kutte i tilbudet i løpet av våren neste år, sier Venstre-politikeren.
Den situasjonen som nå har oppstått kan igjen føre til at Oslo ikke når sine ambisiøse klimamål og en reduksjon i CO2-utslipp på 95 prosent innen 2030, mener Venstre.
– Dersom Stortinget ikke klarer å rydde opp i dette og få på plass midler til kollektivtrafikken så kan det bli spikeren i kista for Oslos klimamål. Hvis ikke vi lykkes med å få ned utslippene fra veitrafikken, som utgjør den største utslippskilden i Oslo, vil vi ikke klare å nå byens mål om utslippskutt de neste årene, sier Marit Vea.