– Vi risikerer en negativ spiral med et dårligere kollektivtilbud, sier Marit Vea (V) om regjeringens manglende koronakompensasjon til kollektivtrafikken.

– Vi har fått en regjering som verken bryr seg om Oslo eller klimamålene våre, mener Venstre

Venstre reagerer kraftig på at kriserammede Ruter ikke får en eneste ekstra krone til kollektivtransport fra regjeringen. – Dersom Stortinget ikke rydder opp kan det bli spikeren i kista for Oslos klimamål, sier Marit Vea (V).

Publisert

– Ap/Sp-regjeringen velger å ignorere det som har vært Oslos aller viktigste budskap denne høsten, om at kollektivtrafikken trenger hjelp, sier Venstres miljøpolitiske talsperson i bystyret, Marit Vea.

Reaksjonen kommer etter at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mandag ikke la en eneste ekstra krone på bordet som koronakompensasjon for kollektivtrafikken.

– Følger situasjonen nøye fremover

Ap/Sp-regjeringen viderefører dermed den avgått Solberg-regjeringens budsjettforslag, der det heller ikke var lagt opp til noen ekstra penger til kollektivtrafikken.

– Vi er kjent med kollektivselskapenes bekymringer rundt dette, men det er krevende for staten å prioritere å bruke penger på å opprettholde kollektivtilbudet på et høyere nivå enn det er grunnlag for, sier samferdselsministeren.

Nygård lukker imidlertid ikke døra helt, men foreløpig blir det altså ingen koronakompensasjon til kollektivselskapene.

– Vi vil selvsagt følge utviklingen nøye framover, ikke minst når det gjelder smittesituasjonen og tilhørende tiltak

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) viderefører forslaget fra Solberg-regjeringen om å ikke gi koronakompensasjon til kollektivtrafikken i statsbudsjettet for 2022.

Regjeringens beslutning får nå kraftig kritikk fra Venstre. Som med det er enig med miljø- og samferdselsbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG).

– Kollektivselskapene og de reisende har lojalt fulgt smittevernrådene under hele pandemien, og nå stikker regjeringa fra regninga, skriver miljøbyråd Hellvin Stav i en epost til VårtOslo.

– Flere tvinges til å kjøre bil

Hellvin Stav legger til at hun frykter flere i Oslo nå vil velge bilen. I Ap/Sp-regjeringens justerte budsjettforslag legges det også opp til at pumpeprisen på bensin og diesel skjermes fra økt CO2-avgift.

Også Venstre frykter flere oslofolk vil velge bil fremfor å reise kollektivt når regjeringen ikke vil forlenge koronakompensasjon for kollektivselskapene. Noe som igjen kan føre til kutt i tilbudet med buss, trikk og T-bane, mener Marit Vea.

– Det er svært, svært alvorlig, både for Oslos innbyggere, som får et dårligere reisetilbud, men også for klimaet og miljøet, ved at flere tvinges til å kjøre bil. Vi risikerer nå å gå inn i en negativ spiral, med et dårligere tilbud, færre reisende og enda lavere billettinntekter, sier Vea.

– Dette viser at vi har fått en regjering som verken bryr seg om byene eller klimamålene våre. Det er ikke overraskende, men like fullt tragisk, sier Venstre miljøpolitiske talsperson i bystyret.

Færre reisende under korona, og med det sviktende billettinntekter, har ført til at Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen varsler kutt i Oslos kollektivtilbud dersom situasjonen ikke endrer seg.

Håper Stortinget rydder opp

– Våre anslag tilsier at ekstrabevilgningen opprettholder dagens tilbud frem til 1. april, sa Ruter-sjefen forrige uke til bystyrets miljø- og samferdselsutvalg.

I møtet der Ruter-sjefen tegnet et dystert bilde av kollektivtilbudet i Oslo dersom ikke inntektene tar seg opp, var også Marit Vea. Hun mener Ap/Sp-regjeringen ikke har forstått alvoret i situasjonen.

– Regjeringen velger å ignorere det som har vært Oslos aller viktigste budskap denne høsten, om at kollektivtrafikken trenger hjelp. Dermed står Ruter i en situasjon der de må kutte i tilbudet i løpet av våren neste år, sier Venstre-politikeren.

Den situasjonen som nå har oppstått kan igjen føre til at Oslo ikke når sine ambisiøse klimamål og en reduksjon i CO2-utslipp på 95 prosent innen 2030, mener Venstre.

– Dersom Stortinget ikke klarer å rydde opp i dette og få på plass midler til kollektivtrafikken så kan det bli spikeren i kista for Oslos klimamål. Hvis ikke vi lykkes med å få ned utslippene fra veitrafikken, som utgjør den største utslippskilden i Oslo, vil vi ikke klare å nå byens mål om utslippskutt de neste årene, sier Marit Vea.

Powered by Labrador CMS