— Dersom det må spares inn i kollektivtransporten må det skje ved å effektivisere Ruter, mener Siavash Mobasheri (Rødt). Til høyre partifelle Eivor Evenrud.Foto: Arnsten Linstad
Rødt vil strupe Ruter og gi penger for å kjøre T-bane og trikk direkte til Sporveien
— Det er ingen grunn til at penger til skinnegående kollektivtrafikk som trikk og T-bane skal gå igjennom Ruter. Pengene kan gå rett fra Oslo kommune til Sporveien, sier Siavash Mobasheri (Rødt).
VårtOslos avsløring om at Ruter festet bort 427.000 kroner på Bogstad gård fører til kraftige reaksjoner fra Rødt.
Bare en uke før Bogstad-festen gikk Ruters toppsjef Bernt Reitan Jenssen ut og varslet store kollektivkutt i Oslo og Viken. Det får Rødt til å spørre om Oslo har behov for Ruter til å drifte byens kollektivtransport.
Alle trikker og T-baner i Oslo driftes og kjøres av det kommunale selskapet Sporveien. Mens bussene kjøres av både Sporveiens datterselskap Unibuss og andre busselskaper. Ruter er et rent administrasjonsselskap.
Annonse
— De fleste tror at administrasjonsselskapet Ruter er bussjåføren eller trikkeføreren. Men det er jo ikke sliterne som står opp klokka 04 for å kjøre bussen eller trikken som har vært på fest på Bogstad gård, sier leder av Rødt Oslo, Siavash Mobasheri.
— Det er lederne og direktørene med millionlønninger som har festet. Man kan spørre seg om Ruter forstår at det er skattebetalernes penger de sløser med, sier Mobasheri.
Ruter bekrefter at om lag 200 ansatte deltok på en internfest 15. oktober i år. Festen startet med kanapeer og musserende vin i Dronningens gate før turen gikk til Bogstad gård.
Prislappen for mat og drikke, inkludert fri bar på Ruters Bogstad-fest ble 427.000 kroner. Eller en kuvertpris på 2.135 kroner per deltaker.
— Festen startet i Ruters egne lokaler på ettermiddagen der alle ansatte ble tilbudt et glass og noen kanapeer, og ble avsluttet klokken 23.30 på Bogstad gård. De fleste hadde reist hjem innen 22.30, skriver Ruters kommunikasjonssjef Sofie Bruun i en epost til VårtOslo.
Nå har VårtOslos avsløring om Ruter-festen ført til at Rødt vil ha en ny diskusjon om administrasjonsselskapet Ruter.
Selskapet ble opprinnelig opprettet under borgerlig flertallsstyre i Oslo, og skulle administrere anbud, privatisering og konkurransutsetting av kollektivtransport. Men siden 2015 har det rødgrønne flertallet i Oslo stanset og reversert konkurranseutsetting av kollektivtransporten.
Det gjør Ruter kan ha blitt overflødig når det gjelder drifting av trikk og T-bane, mener Rødt.
— Det er ingen grunn til at penger til skinnegående kollektivtrafikk som trikk og T-bane skal gå igjennom Ruter. Pengene til trikk og T-bane kan gå rett fra Oslo kommune til Sporveien. Det brukes veldig mye tid og ressurser på å inngå og følge opp alle ulike avtaler mellom Ruter og Sporveien, sier Siavash Mobasheri.
— Bør utrede om Ruter skal deles i to
Ifølge Rødts fylkesleder i Oslo økte kostnadene med å administrere Ruter kraftig i årene fra 2008 til 2018. På ti år gikk Ruter fra å bruke 324,5 millioner kroner på administrasjon til å bruke 793,2 millioner kroner, påpeker Mobasheri.
I den samme perioden effektiviserte Sporveien, som drifter T-bane og trikk i Oslo, sin egen virksomhet med en milliard kroner.
— Pengene som i dag bindes opp i administrative dobbeltfunksjoner og fordyrende mellomledd mellom Ruter og Sporveien kan benyttes til å heller styrke kollektivtilbudet og til lavere billettpriser, sier bystyrepolitikeren og lederen av Rødt Oslo.
Forhandlinger om lavere billettpriser, som Ap/SV/MDG-byrådet gjenattet ganger har lovet, strandet i forhandlinger med Viken. Oslo og Viken eier i fellesskap Ruter, og byrådet klarer ikke få ned billettprisene da nabofylket satte seg på bakbeina.
— Vi mener byrådet bør ta initiativ til å utrede å dele Ruter i to, der Akershus-delen overføres til nye Viken fylke, mens Oslo overtar "Oslo-Ruter", og legger dette inn under Sporveien, sier Mobasheri.
— Ruter produserer ikke en eneste kollektivreise
— Ved å samle all bussdrift i ett kommunalt eid selskap, og all kollektivtrafikk i ett konsern, vil en kunne utnytte de stordriftsfordelene som dagens anbudsregime pulveriserer, sier Siavash Mobasheri.
— Hvordan mener Rødt at Ruter forvalter sitt samfunnsansvar i forhold til å sørge for en rimelig og effektiv kollektivtransport?
— Dersom det må spares inn for å slippe kutt i kollektivtransporten, må disse pengene hentes ved å effektivisere administrasjonsselskapet Ruter. Det koster nå om lag en milliard kroner å drive kontoret Ruter hvert år uten at det produseres en eneste reise, og kostnadene øker drastisk år for år, sier Rødt-politikeren.
— Her er det mange hundre millioner å hente i årlig effekt ved å kutte i unødvendig pengebruk som går for eksempel til konsulenter og prosjektet førerløse busser, uten at det blir produsert en eneste reise for innbyggerne, sier Siavash Mobasheri.