Det var kø inn i kirken før begravelsen til Ole Paus (bildet t.v.). Etter en seremoni med mange taler og mye musikk, ble kisten båret ut av hans nærmeste (bildet t.h.).Foto: Heiko Junge / NTB
Se bildene: Artistkolleger i kø for å ta avskjed med Ole Paus
Flere kjente profiler fra kultur-Norge kom på rekke og rad til Kulturkirken Jakob torsdag ettermiddag for å ta et siste farvel med den folkekjære artisten.
Mange møtte opp utenfor Kulturkirken Jakob i Hausmanns gate for å ta avskjed med Ole Paus, som gikk bort 76 år gammel på Drammen sykehus den 12. desember etter tre måneders sykeleie som følge av hjerneslag.
I kirkerommet som var åpent for alle, var det plass til 450.
– Han favnet alt fra humor til alvor, han samlet landet med «Mitt lille land», samtidig er det få som ikke kan «I en sofa fra Ikea». Der ser du bredden i Oles virke. Det er et stort tap for hele Norge at han er borte, sa komiker og artist Jon Niklas Rønning til VG på vei inn i kirken.
Oppvokst i Oslo
Prest Sturla Stålsett innledet begravelsen med å si litt om
den folkekjære artistens oppvekst i Oslo.
Annonse
Sine første leveår tilbrakte Ole Paus med foreldrene i Frederik
Stangs gate på Frogner. Moren døde av polio da han selv bare var fire år gammel.
Dette preget oppveksten på flere måter. Ni år gammel flyttet han og broren
fra Hovseter til Elverum.
– En nasjonalskald
På slutten av 60-tallet fant Ole Paus veien inn til
hovedstadens visemiljø. Han ble etter hvert en sentral skikkelse her under den
norske visebølgen da den skjøt fart.
Gjennom sine over femti aktive år ble han å regne som en av
landets mest folkekjære artister. I tillegg til å gi ut mange album selv, samarbeidet han og skrev tekster for en rekke andre artister. Han jobbet også med revy og var talkshowvert og forsøkte seg som skuespiller både på film og i musikal.
– Han var poet, sanger, visekunstner, komponist og forfatter. Han ble det vi med rette kan kalle en nasjonalskald, sa Stålsett.
Paus var svært kirkekritisk, men bekjente seg som troende, påpekte han. Salmer som Paus selv laget særegne versjoner av, ble sunget under bisettelsen.
Artistvenner og familiemedlemmer grep til Ole Paus' egne ord og toner da de tok farvel med den folkekjære musikeren.
Mangeårig venn, komponist og pianist Ketil Bjørnstad fremførte en medley kalt «Til Ole» da seremonien startet.
Tuva Syvertsen sang «Det begynner å ligne et liv det her» og Stein Torleif Bjella med Grete Pedersen og kor fremførte «Født på et fjell».
Sissel Kyrkjebø sang sin store hitlåt fra OL-året 1994, «Innerst i sjelen», som Paus skrev teksten til.
Venn og artistkollega Jonas Fjeld og hans band spilte også en av de mange sangene han og Paus har laget sammen, «Nedover elva».
Barna talte
Barna Sole, Helvig, Emilie og Marcus fortalte om Paus som en unik forelder som aldri kjeftet og behandlet dem som venner, ikke barn.
– Du så menneskene du møtte. Å hvile i ditt blikk var en omfavnelse. Du var rastløs, men aldri kjærlighetsløs. Du levde og elsket uten frykt, sa Marcus Paus.
– Sting og brodd
Kulturminister Lubna Jaffery (Ap) trakk i sin minnetale frem Ole Paus som satiriker, samfunnskritiker og rabulist.
– Han var en ordsmed som herlig lekent, med rikelig sting og brodd og bitt, satte fingeren i oss. I besteborgerlighet, dobbeltmoral og selvgodhet. Han pekte nese til makten, til elitene. Sparket i alle retninger – bare ikke nedover. Aldri nedover, sa hun.
Hun minnet også om hvordan Paus med «Vårt lille land» samlet og trøstet hele Norge etter terrorangrepet mot regjeringskvartalet og AUFs sommerleir i 2011.