Framtiden til husene på Hylla er fortsatt uklar selv om bystyret onsdag sa ja til Bane Nors utbyggingsplaner. Saken blir nå anket til Statsforvalteren i Oslo og Viken.

Uforpliktende og vag utredningsmulighet fikk Rødt og Venstre til å si ja til utbygging av Brynsbakken

En avtale mellom byrådspartiene, Venstre og Rødt ga flertall for å si ja til Bane Nors utbyggingsplaner i Brynsbakken. Vedtaket vil bli anket til Statsforvalteren i Oslo og Viken av aksjonistene som er mot utbyggingsplanene. Dermed blir godkjenning av reguleringsplanen likevel forsinket.

Publisert

(Saken er utvidet med kommentarer.)

I ettermiddag skulle bystyret avgjøre framtiden til Bane Nors prosjekt for sporutvidelse i Brynsbakken mellom Kværnerbyen og Vålerenga. Etter stor uenighet i bystyrets byutviklingsutvalg forrige onsdag, var det knyttet spenning til resultatet av kveldens behandling i et fulltallig bystyre.

Før behandlingen startet viste det seg at usikkerheten til forslagets skjebne var blåst bort. Dette gjennom en enighet oppnådd mellom byrådspartiene, Venstre og Rødt. Dermed sier bystyret ja til utbyggingsplanene.

Vag avtale overbeviste Venstre og Rødt

Vedtaket om å si ja til utbyggingsplanene, som motstanderne mener vil rasere lokalmiljøet og skape store støyplager for naboer til Brynsbakken, ble muliggjort etter inngåelsen av en avtale mellom byrådet og de to opposisjonspartiene. Avtalen ble inngått i løpet av uka som har gått siden møtet i byutviklingsutvalget forrige onsdag.

I avtalen får Venstre og Rødt gjennomslag for sitt ønske om at «Byrådet bes gå i dialog med Jernbanedirektoratet med sikte på å få Bane Nor til å gjennomføre en mulighetsstudie av et avgrenset lokk over de to nordlige sporene (hovedbanen) i planområdet i fremtiden.»

Ikke føringer om lokk

I tillegg sier avtalen mellom de fem partiene at det skal stilles sterke krav til støyskjerming under og etter utbyggingsprosjektet er ferdig før det gis rammetillatelse for å sette i gang utbyggingsprosjektet.

Enigheten legger ingen føringer for om Bane Nor er forpliktet til å komme med en ny utredning av muligheten for et lokk over sporområdet. Avtalen innebærer bare at det skal legges press på Bane Nor for å få dem til å lage en slik utredning.

— Skuffende og vagt

— Nå er det mange hengehoder her. Dette var skuffende og vi lurer jo litt på hva byrådet har gitt Rødt og venstre tilbake for å bli med på dette forliket, sier Brynsbakken-aktivist Ørn Terje Foss til VårtOslo.

Han mener avtalen mellom partiene ikke endrer noe på utbyggingsplanene.

— Det eneste som nå kan redde både husene på Hylla og nærmiljøet er en anke til Fylkesmannen, mener Kværnerbyen-beboeren.

Velforeninger vil anke til Statsforvalteren

I lengre tid har motstanderne av utbyggingsplanene sett på hva én kan gjøre om forslaget ville bli vedtatt av bystyret. Nå vil både Vålerenga Vel og Kværner Vel anke bystyrets ja til utbyggingen inn for Statsforvalteren.m

Leder i Kværner Vel, Tjeran T. Vinje, varsler at vedtaket i bystyret vil bli anket inn for Statsforvalteren.

— Denne saken er langt i fra over. Nå blir et planforslag vedtatt som er fullt av usannheter, tilsliping av fakta og feil. Plan- og bygningsetaten har drevet en saksbehandling som står til stryk. Vi har til nå jobbet hardt politisk, nå tar vi dette juridisk. Nå går vi til sak. Det er likhet for loven, så dette skal vi vinne, sier lokalpolitiker for Høyre og leder av Kværner Vel, Tjeran T. Vinje, til VårtOslo.

En anke vil kunne føre til at starten på anleggsarbeidet kan bli utsatt om klagen skulle få oppsettende virkning. Skulle det bli resultatet er det sannsynlig at saksbehandlingen hos Statsforvalteren kan forventes å ta opp mot til et halvt år. I kompliserte saker kan ssaksbehandlingstiden være enda lenger.

— Når vi har vedtaket må vi se på om en eventuell klagebehandling vil få noen innvirkning på prosjektet, sier kommunikasjonsrådgiver i Bane Nor, Stine Strachan, til VårtOslo onsdag kveld.

* VårtOslo vil oppdatere saken i løpet av kvelden

Powered by Labrador CMS