Markedsføringen av Vestre parkdrag på Ensjø får faktisk kritikk av Forbrukertilsynet. Illustrasjon: Ferd og Skanska
Markedsføringen av Vestre parkdrag på Ensjø får faktisk kritikk av Forbrukertilsynet. Illustrasjon: Ferd og Skanska

Beboere på Ensjø føler seg lurt av villedende boligannonser. Men fikk ikke medhold i Forbrukertilsynet

I markedsføringen forteller OBOS, Ferd, Skanska og Selvaag om «lune parker», at «området skal fremstå med skogpreg» og et «sammenhengende grøntdrag». Beboerne kaller det misvisende og feil.

Publisert Sist oppdatert

I dag består store deler av området, som er markedsført som grønt, av asfalt, næringsbygg og høye gjerder.

Beboerne er svært misfornøyde med at parkene som er nevnt i reguleringsplanen og i markedsmateriellet ikke skal bygges før nærmere 2030. De mener også det er feil å kalle dem sammenhengende.

– Fraværet av sammenhengende parkdrag medfører at parkene er lite nyttige som gangveger, da en må gå omveier, skriver Beboeraksjonen på Ensjø i en klage til Forbrukertilsynet.

Rundt Stålverkshallene er det planlagt grønne parkdrag, ifølge tegningene. Foto: Per Øivind Eriksen
Rundt Stålverkshallene er det planlagt grønne parkdrag, ifølge tegningene. Foto: Per Øivind Eriksen

Ført bak lyset

I klagen oppgir beboerne at blant annet OBOS, Ferd, Skanska og Selvaag siden 2011 har markedsført 4 000 boliger på Ensjø til en samlet kjøpesum av nær 20 milliarder kroner.

– Boligene er solgt med annonser der parkene er avbildet ferdig utført. Men sannsynlig tid for ferdige parkdrag er neppe før år 2030, om noen gang. Sjelden har så mange blitt ført bak lyset av villende reklame, sier beboeraksjonen i sin klage til Forbrukertilsynet.

De er skuffet over at Forbrukertilsynet nå har valgt å ikke se på markedsføringen av Tiedemannsbyen som villedende.

– Skuffende og uforståelig

Beboeraksjonen har valgt å svare Forbrukertilsynet med et brev. Der skriver de:

– Svaret fra Forbrukertilsynet er både skuffende og uforståelig. Det kan ikke være tvil om at illustrasjonene utbyggerne har brukt viser noe helt annet og bedre enn det de måtte ha visst kom til å bli realiteten i mange år framover.

Brevet er signert Beboeraksjonen på Ensjø, ved Ragnhild Norheim Førland, Ove Bengt Berg, Ragnhild Folgerø og Leslaw Lopacki.

Slik Petersborgkvartalet er tegnet her, er langt fra virkeligheten, ifølge Beboeraksjonen. Illustrasjon: Ferd og Skanska.
Slik Petersborgkvartalet er tegnet her, er langt fra virkeligheten, ifølge Beboeraksjonen. Illustrasjon: Ferd og Skanska.

Manipulerer virkeligheten

– Det kan ikke være noen tvil om hvorfor Skanska manipulerer bildene av virkeligheten. Sammenliknet med Forbrukertilsynets avgjørelse i saken i Holmenkollåsen der en utbygger også hadde endret virkeligheten med bilder i brosjyrene og gjort utsikten bedre enn den faktisk var, virker Forbrukertilsynets avgjørelse i denne saken uforståelig. I Holmenkollåsen dreier det seg om en liten utbygger og at 45 boliginteresserte hadde blitt villedet. I Tiedemannsbyen dreier det seg om flere av Norges største utbyggere og rundt 4 000 interessenter, skriver Beboeraksjonen.

Selv om Forbrukertilsynet ikke vil kalle markedsføringen villedende, retter de likevel kritikk mot usikkerhetsmomenter knyttet til deler av Vestre parkdrag, som ikke ble tydelig kommunisert i markedsføringen, ifølge sitt svar til beboerne.

Kommunens ansvar

Kommunikasjonsdirektør i Skanska, Audun Brandt Lågøyr, har tidligere sagt til VårtOslo at det er normalt at markedsføringsmateriellet viser hvordan et boligprosjekt og nærområdet blir seende ut når det er ferdig. Han er uenig i at markedsføringen er villedende.

– Jeg forstår godt at beboerne er utålmodige. Men det står ikke noe i salgsprospektene om når alt skal stå klart. Illustrasjonene er bare en del av den informasjonen som gis til kunden, sier Lågøyr.

– Det er Oslo kommune som har ansvaret for å bygge ut parkdragene. Vi har innbetalt kontantbidraget som skal bidra til å finansiere disse tiltakene, slik at kommunen kan ferdigstille jobben.

Fornøyd med konklusjonen

Elise Hole, kommunikasjonsrådgiver i Skanska Norge, er glad for Forbrukertilsynets beslutning:

– Vi er selvsagt fornøyde med at Forbrukertilsynet konkluderer med at vi ikke har brutt markedsføringsloven. Og så vil vi kontinuerlig jobbe med videreutvikling og kvalitetssikring av illustrasjoner som brukes i markedsføringen av våre prosjekter. Nå håper vi at parkene snart kommer på plass for beboerne på Ensjø, sier Hole.