Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
I forbindelse med den pågående oppgraderingen av Gjøvikbanen, ble det i september satt opp en flunkende ny bru over Økernveien. Høyden under brua er 3,50 meter, høyt nok for Ruterselbusser, som trafikkerer linje 60.
Mens brua ble montert, ble Økernveien stengt, og linje 60 kjørte i stedet i Grenseveien, Gladengveien og Ensjøveien mellom Kampen og Hasle T-bane.
Etter at jernbanebrua var klar, kunne bussene igjen kjøre Økernveien. Men gleden over å ha bussen tilbake i den opprinnelige traseen ble kortvarig for beboerne på Keyserløkka og Lille Tøyen.
Allerede den 2. januar fikk i alt fem av elbussene skader på taket og ble satt ut av drift.
Seksjonsleder Joakim Hjertum i bymiljøetaten forklarer at det var en fartsdump rett under varselskiltet skapte problemet. Fartsdumpa gjorde at elbussenes tak slo oppi skiltet og ble skadet.
— Bymiljøetaten har rettet på dette nå. Vi har i stedet for en vanlig fartsdump laget en minidump, eller en busspute, som den også kalles. Den er slik at bussene kan kjøre forbi med to hjul på hver side av forhøyningen, sier Hjertum.
— Fem av våre elbusser fikk skader av varselskiltet. Når bussene er reparert vil 60-bussen gå i sin opprinnelige rute langs Økernveien, forteller kommunikasjonsrådgiver Cathrine Myhren i Ruter.
Bussene kjører fremdeles i den alternative ruta, og ikke langs Økernveien, forbi Hasle kirke, Tøyen stasjon og Ensjøveien. Det vil de fortsette med til bussene er reparert.
Kommunikasjonsrådgiver Myhren forklarer at Ruter ikke kan gå tilbake til den opprinnelige ruta i Økernveien før de har et tilstrekkelig antall busser til å fylle opp rutetabellen.
Ruter og Norgesbuss har møte om saken på onsdag. Etter møtet vites mer om når bussene igjen vil følge den opprinnelige ruten i Økernveien.