- Det er svært gledelig at Høyres statsminister viser lederskap og presenterer et balansert forslag til løsning. Det er viktig for Oslo at løsningen gir en rekordhøy satsing på kollektivtrafikk, sier Eirik Lae Solberg (til v.). Her avbildet sammen med statsminister Erna Solberg tidligere i valgkampen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Høyres byrådslederkandidat: – Statsministerens bompenge-forslag gir tidenes kollektivsatsing i Oslo
— Løsningsforslaget som statsministeren har presentert på bompenge-uenigheten i regjeringen vil gi tidenes kollektivsatsing i Oslo, mener Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg.
I flere måneder har de fire regjeringspartiene Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og KrF vært uenige om hvordan bypakker og bompenger skal finansieres. Særlig Frp og Venstre har stått steilt mot hverandre.
Frp ønsket å bruke statlig penger til å redusere bompengene, mens Venstre har fryktet dette vil ramme kollektivsatsingen i byer som Oslo.
Fredag la imidlertid statsminister Erna Solberg frem det hun kaller en endelig skisse til løsning, og krever at samtlige regjeringspartier stiller seg bak løsningsforslaget.
Annonse
Høyres byrådslederkandidat i Oslo, Eirik Lae Solberg, mener statsminister Erna Solbergs forslag til løsning vil gi et kollektivløft, i tillegg til lettelser i bompengeutgifter i Oslo.
— Det er svært gledelig at Høyres statsminister viser lederskap og presenterer et balansert forslag til løsning. Det er viktig for Oslo at løsningen gir en rekordhøy satsing på kollektivtrafikk og at bombelastningen kan reduseres. Samtidig ligger nullvekstmålet for mengden av trafikk fast, sier Eirik Lae Solberg i en pressemelding.
— Forslaget øker den statlige støtten til store kollektivprosjekter i Oslo med vel tre milliarder kroner. Tilsvarende gir den omlag tre milliarder kroner i reduserte bompenger, mener Høyres byrådslederkandidat.
— Økningen i investeringer i kollektivtilbudet tilsvarer anslagsvis byggingen av en t-baneforbindelse mellom Grorudbanen og Furusetbanen, i tillegg til bygging av Ensjøsvingen. De to prosjektene vil øke antall avganger på t-banen, sier Eirik Lae Solberg.
Høyres byrådslederkandidat mener også at statsminister Erna Solbergs forslag innebærer reduserte bomtakster på E18 Vestkorridoren og Manglerudtunnelen, fordi nedbetalingsperioden øker fra 15 til 20 år.
— Dermed vil betalingen bli lavere for dem som bruker veien, sier Eirik Lae Solberg.
Fredag kveld var også Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) ute på Twitter og kommenterte hva han mener forslaget fra statsminister Erna Solberg innebærer:
— Har virkelig Frp satt regjeringssamarbeidet på spill for å få ned en bompassering fra kr 22.40 til kr 21.00? Samtidig har temperaturen på kloden aldri vært målt høyere! Hurra!
Eirik Lae Solberg reagerer kraftig på tonen i byrådslederens twittermelding.
— Jeg synes det er en flåsete kommentar fra Raymond Johansen. Forlsaget fra statministeren kan finansiere Høyres foreslåtte bompause på tre timer hver ettermiddag i Oslo. Det vil gjøre det lettere for for eksempel barnefamilier å få en hektisk hverdag til å gå opp, uten at det blir alt for dyrt, sier Høyres toppkandidat i Oslo.
— Klimakrisen er vår tids største utfordring. Og i klimakampen er dette løsningsforslaget et bidrag, og ikke et problem. Det settes altså av totalt fire milliarder kroner fra regjeringen til satsing på kollektivtrafikken i byen, sier Eirik Lae Solberg.
— En bevilgning på 300 millioner kroner til reduserte billettpriser i storbyene kan bety mye for kollektivreisende i storbyene. Månedskortprisen i Oslo kan anslagsvis reduseres fra 750 til under 700 kroner, ifølge Høyres byrådslederkandidat.