— Vi setter en maksgrense for antall bilplasser, et minimumsantall for sykkelparkeringen og bildeling i store boligprosjekter, sier byutviklingsbyråd Arild Hermstad (MDG).
— Vi setter en maksgrense for antall bilplasser, et minimumsantall for sykkelparkeringen og bildeling i store boligprosjekter, sier byutviklingsbyråd Arild Hermstad (MDG).

Byrådets nye parkeringsnorm for Oslo: Færre p-plasser og mer sykkelparkering

I årevis har en ny parkeringsnorm for utbyggere i Oslo latt vente på seg. Men nå er Ap/SV/MDG-byrådets forslag ute på høring. I forslaget ligger færre p-plasser, mer sykkelparkering og flere plasser til bildeling.

Publisert

I ytre by har det grovt forklart til nå vært slik at utbyggere skulle opprette en parkeringsplass for hver leilighet, og to p-plasser per enebolig i småhusområder.

I indre by har utbyggere, litt forenklet sagt, vært pålagt å etablere 0,7 p-plasser treromsleilighet. Alle kommuner rundt Oslo har lignende p-norm for utbyggere.

Dagens parkeringsnorm snart 20 år gammel

Med Ap/SV/MDG-byrådets forslag reduseres antallet bilplasser. Men parkeringsnormen skal være veiledende og den gjelder for nybygging, ombygging og bruksendring.

Det omfatter nye reguleringsplaner, og den får virkning for byggesaker innenfor alle tidligere vedtatte reguleringsplaner.

— Vi setter en maksgrense for antall bilplasser, et minimumsantall for sykkelparkeringen og bildeling i store boligprosjekter, sier byutviklingsbyråd Arild Hermstad (MDG).

— Nytt er det også at vi sikrer kvalitetskrav til sykkelparkeringen. Dette vil gjøre det enklere å være syklist i Oslo, sier Arild Hermstad (MDG).
— Nytt er det også at vi sikrer kvalitetskrav til sykkelparkeringen. Dette vil gjøre det enklere å være syklist i Oslo, sier Arild Hermstad (MDG).

Den forrige parkeringsnormen for boliger ble vedtatt av bystyret i 2002, mens for næringsbygg ble den forrige normen vedtatt i 2004. Siden 2017 har det vært arbeidet med den nye normen, som nå skal ut på høring før den endelig behandles av bystyret.

— Sikrer mer HC-parkering og flere ladeplasser

Det rødgrønne byrådet reduserer kravene til p-plasser for biler over hele fjøla. Også i ytre by der den gamle normen tidvis har hindret for eksempel påbygg.

— Dette betyr at folk som vil bygge på tomta si ikke lenger vil bli tvunget til å sette av areal til parkering, om de ikke ønsker det. Samtidig styrker vi krav til sykkelparkering, særlig i større utbyggingsprosjekter, sier Hermstad i en pressemelding.

Et tidligere forslag til parkeringsnormen var på høring i 2017, men den utgaven som nå er på høring er justert og tilpasset politiske føringer fra erklæringen byrådspartiene Ap, SV og MDG kom med etter valgseieren høsten 2019.

— Jeg er fornøyd med at forslaget sikrer HC-parkering, og at 50 prosent av alle p-plasser for bil skal være tilpasset lading. Nytt er det også at vi sikrer kvalitetskrav til sykkelparkeringen. Dette vil gjøre det enklere å være syklist i Oslo, mener Hermstad.

PS: Denne saken har du fått lese gratis. Vi håper at du syntes den var bra. Vi lever av og for oslofolk. Tegn et abonnement, slik at vi kan fortsette å lage god journalistikk som engasjerer og rører deg, der du lever. Til deg som allerede abonnerer, tusen takk.

Powered by Labrador CMS