Her på Fagerborg er det beboerparkering. De aller fleste bilister må betale mer fra 1. mars. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Fra 1. mars må du betale parkeringsavgift for elbil i Oslo

Elbiler må nå betale 600 kroner årlig for beboerparkering. Men elvarebiler, hydrogenbiler, og innehavere av HC-kort er fortsatt unntatt parkeringsavgift.

Prisen for parkering av elbiler vil bli en sjettedel av det bensin- og dieselbiler betaler. Dette vil gjelde alle offentlige parkeringsplasser med avgift, både beboerparkering og gjesteparkering.

Prisene for parkering av bensin- og dieselbiler øker med 20 prosent fra og med 1. mars. Fra 3000 til 3600 kroner.

Disse unntas avgift

Elbiler må betale 600 kroner årlig for beboerparkering. Men elvarebiler, hydrogenbiler, og innehavere av HC-kort er fortsatt unntatt parkeringsavgift, ifølge en pressemelding.

Nå må også elbiler betaler på offentlige parkeringsplasser i byen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

For kjøretøy som benytter fossilt brennstoff (inkludert hybridbiler) øker parkeringsavgiften med 20 prosent fra 1. mars. Dette gjelder også beboerparkeringstillatelser, som vil koste 3600 kroner i året. Opp fra 3000.

– Elbilsalget når stadig nye høyder i Oslo, og det skal alltid lønne seg å velge elbil fremfor fossilbil. Men elbiler virvler også opp svevestøv og tar mye plass i gatene, spesielt i Oslo sentrum hvor vi har Norges beste kollektivtilbud og stadig bedre sykkelveier. Derfor må elbiler nå også betale noe for å parkere, sier miljøbyråd Arild Hermstad (MDG), til NTB.

Motorsykler og næringsdrivende

Beboerparkering for fossil motorsykkel vil koste 1800 kroner. Beboerparkering for el-motorsykkel vil koste 300 kroner.

Prisen for beboerparkering for næringsdrivende blir satt opp med 20 prosent. For én bil blir dette 7200 kroner.

Beboerparkeringstillatelser gjelder for ett år fra kjøpstidspunktet. Det betyr at man for biler med fossilt brennstoff betaler den nye tariffen neste gang, etter 1. mars 2020.

Powered by Labrador CMS