Her på Fagerborg er det beboerparkering. De aller fleste bilister må betale mer fra 1. mars. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Fra 1. mars må du betale parkeringsavgift for elbil i Oslo
Elbiler må nå betale 600 kroner årlig for beboerparkering. Men elvarebiler, hydrogenbiler, og innehavere av HC-kort er fortsatt unntatt parkeringsavgift.
Prisen for parkering av elbiler vil bli en sjettedel av det bensin- og dieselbiler betaler. Dette vil gjelde alle offentlige parkeringsplasser med avgift, både beboerparkering og gjesteparkering.
Prisene for parkering av bensin- og dieselbiler øker med 20 prosent fra og med 1. mars. Fra 3000 til 3600 kroner.
Elbiler må betale 600 kroner årlig for beboerparkering. Men elvarebiler, hydrogenbiler, og innehavere av HC-kort er fortsatt unntatt parkeringsavgift, ifølge en pressemelding.
Annonse
Nå må også elbiler betaler på offentlige parkeringsplasser i byen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
For kjøretøy som benytter fossilt brennstoff (inkludert hybridbiler) øker parkeringsavgiften med 20 prosent fra 1. mars. Dette gjelder også beboerparkeringstillatelser, som vil koste 3600 kroner i året. Opp fra 3000.
– Elbilsalget når stadig nye høyder i Oslo, og det skal alltid lønne seg å velge elbil fremfor fossilbil. Men elbiler virvler også opp svevestøv og tar mye plass i gatene, spesielt i Oslo sentrum hvor vi har Norges beste kollektivtilbud og stadig bedre sykkelveier. Derfor må elbiler nå også betale noe for å parkere, sier miljøbyråd Arild Hermstad (MDG), til NTB.
Motorsykler og næringsdrivende
Beboerparkering for fossil motorsykkel vil koste 1800 kroner. Beboerparkering for el-motorsykkel vil koste 300 kroner.