Vanligvis holder NAV Frogner til i Sommerrogata. Nå arbeider de fleste medarbeiderne på spreng fra hjemmekontor.
Vanligvis holder NAV Frogner til i Sommerrogata. Nå arbeider de fleste medarbeiderne på spreng fra hjemmekontor.

På et blunk var Frogner bydelen med størst arbeidsledighet

NAV-kontoret tidoblet innsatsen for å motta søknadene fra permitterte og arbeidsløse som trenger NAV-hjelp.

Publisert

På ettermiddagen, torsdag 12. mars, fikk de ansatte ved NAV Frogner beskjed om å gå hjem og arbeide hjemmefra. Dagen etter nærmest eksploderte søknadsmengden fra permitterte og arbeidsledige i bydelen. Det hadde ingen kunnet forutse en uke i forveien.

– Det er befolkningssammensetningen som gjør at Frogner har blitt bydelen med flest arbeidsledige nå. I vår bydel bor det mange unge mennesker i service-yrker. Disse har blitt rammet av smitteverntiltakene mot koronaviruset. Bare på én uke har det blitt en stor forandring i bydelen, sier leder ved NAV Frogner Knut Robert Sande.

toukersperioden etter 10. mars eksploderte ledigheten i bydelen med hele 535 prosent. Det betyr at Frogner nå er bydelen med størst andel arbeidsløse i Oslo, hele 14,7 prosent av arbeidsstyrken.

Har femdoblet innsatsen

Under normale forhold er det én ansatt som har det som en del av arbeidsoppgavene sine å gå gjennom nye søknader hos NAV Frogner. Men har NAV-kontoret har måttet omstille seg over natta, og nå er fem ansatte engasjert med denne oppgaven på full tid.

Dermed har svartiden fra NAV Frogner faktisk gått ned, selv om søknadsmengden har vokst i rekordfart.

Leder ved NAV Frogner, Knut Robert Sande
Leder ved NAV Frogner, Knut Robert Sande

– Ikke bare har antallet registreringer økt, men det er også stadig nye regler som våre ansatte må sette seg inn i. Vi bruker litt tid på å behandle registreringene, men vi kommer igjennom. Tiden det tar fra du kontakter NAV til du får svar, er nå gått ned til én dag, sier Sande.

Takker det digitale systemet

De fleste henvendelsene til NAV skjer digitalt. NAVs digitale systemer har holdt, til tross for trykket, og bidratt til at det ikke har endt opp med kaos. Den tidligere praksisen med kølapper og venterom hadde ikke vært mulig å benytte seg av i dagens smittesituasjon.

Sande kaller telefonkøen inn til NAV for uvanlig lang. Det får ikke frognerkontoret gjort så mye med.

– Helt seriøst, vi har dyktige folk hos oss. De gyver løs på arbeidsoppgavene, sier Sande med stolthet i stemmen.

Av NAV Frogners 160 ansatte er et hundretall i arbeid fra hjemmekontor.

Sande har også latt seg imponere over de permitterte og arbeidslediges tilsynelatende ro.

Trist lesing

– Også jeg har lest igjennom søknader. Jeg ser tilfeller av familier hvor begge foreldrene nå mister inntekten sin. Slikt er trist å lese, og jeg ser at søkere hos oss kan være i vanskelige situasjoner. Men folk tar situasjonen med fatning, sier han.

Sande forteller at det finnes ledige jobber i byen. Blant annet trenger dagligvarehandelen flere ansatte.

– NAV Frogner ber jobbsøkere og permitterte om å legge inn CV og jobbprofil på arbeidsplassen.no. Vi leser gjennom alle CVer, og forsøker å finne en match mot hva som finnes av ledige jobber, sier NAV-lederen.