Ulykkestrikken slept ut av bygningen: Trikkeføreren skal ha kommet fra sammenstøtet med lettere skader, opplyser politiet.Foto: Tarjei Kidd Olsen
Slik ser fronten og førerplassen på ulykkestrikken ut etter at den er slept ut fra bygningen i Storgata
Da ulykkestrikken ble dratt ut av butikken i Storgata, kunne man for første gang se hvordan førerplassen og fronten ser ut. Brannvesenet sier det var mye jobb med å få ut den over 42 tonn tunge trikken.
Det er foreløpig uklart hva som er årsaken til at trikkelinje 19 sporet av ved Storgata rundt klokken 11 tirsdag formiddag. Men Havarikommisjonen og politiet er i gang med å etterforske ulykken.
Når man ser bilde av fronten på trikken, kan man tydelig se hvor kraftig sammensøtet med bygningen må ha vært.
Vanskelig å få ut trikken
Det var brannvesenet som fikk jobben med å slepe trikken ut tirsdag ettermiddag.
- Det var mye arbeid som måtte gjøres. Vi måtte få løs noen bremser og vi måtte fjerne en søyle som trikken sto på, sa innsatsleder Bjørn-Kristian Bratlie i Oslo brann- og redningsetat.
Annonse
- For å få nok kraft i trekket, måtte vi først frigjøre trikken inne i bygget, sa brannvesenets innsatsleder om jobben med å få ut SL-18 trikken på over 42 tonn.
- Inne i bygget har vi ikke gjort annet sikringsarbeid enn å sette på monitoreringsapparater vi har, som varsler oss tidlig dersom det er bevegelser i bygningen, forklarte Bratlie.
- Derfor hadde vi færrest mulige mannskaper inne i bygget. Nå er det slik at bygningseier tar over ansvaret, sa Bratlie.
- Eier av bygget har bygningskyndig personale som skal gå gjennom bygget. Så må sikringstiltakene tas etter at de har sett på dette, sa brannvesenets innsatsleder.
Trikkefører siktet
Ifølge politiet er fire personer, blant dem trikkeføreren, lettere skadd. Ombord i trikken skal det på ulykkestidspunktet ha befunnet seg et tjuetalls passasjerer.
Ingen personer som oppholdt seg i butikklokalene skal ha kommet fysisk til skade i ulykken som skjedde .
Sjåføren har rutinemessig fått status som mistenkt i saken. Men politiet har påpekt at dette ikke nødvendigvis betyr at sjåføren kan bebreides for det som skjedde.
– Sentralt i den videre etterforskningen er blant annet avhør, innhenting og gjennomgang av videomateriale samt tekniske undersøkelser, opplyser politiet tirsdag ettermiddag.
– Per nå har politiet ingen ytterligere opplysninger å dele i saken. Politiets fokus er å avklare årsaken til ulykken. Det er for tidlig å si noe om årsaken per nå, heter det videre fra politiet.
Uviss hastighet
Politiet opplyste rett etter ulykken at hele bygningen trikken kjørte inn i, Storgata 17 med Apple-butikken Eplehuset, ble evakuert frem til eksperter hadde sjekket bygningsstrukturen.
Det er per nå ikke fastslått hvilken hastighet trikken hadde da den sporet av i krysset Nygata/Storgata.
Vanligvis holder trikken en maksfart på 30 km/t i Oslo sentrum. Men i kryss, som der ulykken skjedde, skal hastigheten være betydelig lavere.
Trikken som kjørte inn i bygget er som nevnt av typen SL-18 og veier over 42 tonn. Dette er den nyeste typen trikker Sporveien har.
Trikkene er produsert av spanske CAF og samlet skal Oslo få 87 vognsett av typen SL-18, som blant annet erstatter de såkalte Italia-trikkene SL-95 innkjøpt på midten av 1990-tallet.