Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
DEBATT
Etter at de rødgrønne partiene i Oslo i 2015 inngikk samarbeid med Rødt for å få flertall i bystyret, har kommunen kjøpt og overtatt flere private barnehager.
De siste ukene har Vårt Oslo omtalt at den samlede prisen for barnehagekjøpene er på 600 millioner kroner.
Når byrådet blir konfrontert med pengebruken, lyder oftest svaret at kommunen uansett må betale drifts- og kapitaltilskudd hvis barnehagene er privateide. Underforstått går det ut på ett om kommunen betaler for å drive dem selv eller ikke.
Dette er feil.
Private barnehager får riktignok tilskudd fra kommunen både til å dekke drifts- og kapitalkostnader. Men det betyr ikke at kommunens kostnad er den samme, uavhengig av hvem som driver barnehagene.
Her er noen fakta som underbygger dette:
De aller fleste private barnehager har pensjonsordninger som gir minst like gode ytelser for de ansatte som det ansatte i kommunale barnehager har.
Likevel betaler kommunene mye mer for sin ordning enn de betaler for å dekke ordningene i private barnehager. I 2020 sparte Oslo kommune, på dette området alene, nesten 250 millioner kroner på at drøyt 15.000 barn gikk i private barnehager i stedet for kommunale.
På samme måte sørger regelverket for tilskuddsberegning for at Oslo kommune betaler mindre i kapitaltilskudd til private barnehager enn kommunen har i kostnader til egne barnehagelokaler.
PBLs beregninger viser at kommunale barnehager i Oslo i 2020 i snitt betalte 17.000-18.000 kroner i husleie per barn, eksklusive forvaltning, drift og vedlikehold. Til sammenligning får norske private barnehager i 2021 i gjennomsnitt 9.841 kroner per heltidsplass i kapitaltilskudd.
Flere private barnehager som leier lokaler av nettopp Oslo kommune opplever at kapitaltilskuddet dekker vesentlig mindre enn halve husleiekostnaden.
Jo flere barnehageplasser kommunen selv drifter, jo mer må innbyggerne betale.
En slik pengebruk kunne vært rimelig dersom kommunale barnehagebygg i Oslo hadde holdt høyere standard og blitt bedre vedlikeholdt enn private barnehagebygg. Men tall fra byrådet viser at de kommunale barnehagene i Oslo ved utgangen av 2017 hadde et vedlikeholds- og oppgraderingsetterslep på nærmere 2,5 milliarder kroner. Det er de siste årene gjort en jobb for å hente inn noe av dette. Men vi snakker fortsatt om et etterslep i milliardklassen.
Forskjellene kan trolig delvis forklares med det som Rambøll dokumenterte i en rapport fra 2017 – nemlig at norske kommuner i gjennomsnitt bygger 28 prosent dyrere enn private per barnehageplass.
Likevel viser alle foreldreundersøkelser at foreldre er litt mer fornøyde med lokaler og lekearealer, både innendørs og utendørs, i private enn i kommunale barnehager.
Det er ingen andre rasjonelle grunner til at kommunen skal bruke mange hundre millioner kroner på å kjøpe velfungerende private barnehager. Tilbudene i private barnehager er minst like bra som i kommunale barnehager. De oppfyller både bemanningsnormen og pedagognormen i like høy grad.
Minst 95 prosent av de ansatte i private barnehager er omfattet av en tariffavtale som er fremforhandlet og anbefalt av Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta. Og private barnehager i Oslo har et legemeldt sykefravær som er om lag to prosentpoeng lavere enn det kommunale barnehager i Oslo har.
Så hva får Oslo kommune da igjen for å bruke mange hundre millioner kroner på å ville drifte enda flere barnehager?
Først og fremst høyere kostnader.