I januar hadde Muslimsk Dialognettverk (MDN) sin årlige dialogkonferanse, der vi løftet temaet "Den muslimske mannen – maskulinitet, makt og marginalisering", samt negativ sosial kontroll.
Vi lanserte en rapport om negativ sosial kontroll, der vi deler våre erfaringer fra samlinger med imamer og moskéledere i Oslo, Kristiansand og Trondheim det siste halvåret.
Konferansen samlet deltakere fra over 80 ulike sektorer, fagfelt og tros- og livssynssamfunn for å diskutere utfordringer og løsninger knyttet til muslimske menns psykiske helse, samfunnets forventninger og stereotype oppfatninger.
Fakta om Muslimsk Dialognettverk (MDN):
- Muslimsk Dialognettverk (MDN) er en nasjonal paraplyorganisasjon som representerer over 53.000 muslimer gjennom sine medlemssamfunn og MDN Forum.
- De arbeider for å være en nasjonal arena for kunnskapsbasert dialog og samarbeid med tros- og livssynsorganisasjoner, offentlige myndigheter og samfunnet for øvrig.
- Har nylig hatt sin fjerde dialogkonferanse og utgitt en rapport om negativ sosial kontroll.
- MDN sier aldri nei til en dialogkaffe.
Kilde: MDN
Det var en ære å ha H.K.H. Kronprins Haakon til stede under konferansen, og hans deltakelse understreket betydningen av dialog og inkluderingsarbeidet som MDN gjør daglig.
Ordføreren i Oslo, Anne Lindboe, holdt åpningstale og sa: – Dere er modige. Dere tør å snakke om det som noen ganger kan være litt vanskelig, og dere går rett på sak. Og det gjør dere også med årets konferanse.
En viktig verdi for en muslim
Vår største fordel er at teologien ikke bare støtter, men også oppmuntrer til å stå imot urett, som i dette tilfellet vil være vold, tvang, og urettferdig behandling av sine medmennesker, uavhengig av om ofrene eller gjerningspersonene er muslimer eller ikke.
Det var bakgrunnen for valget av temaet på konferansen, så vi kan forstå det krysspresset mennene står overfor i samfunnet, hjemmet, på skolen og på jobben, slik at det blir lettere å lage tiltak som treffer.
Det er ikke mulig å lage gode tiltak uten at det organiserte muslimske miljøet blir medvirkende og myndigheter og andre tiltaksansvarlige organer lytter til perspektiver fra innsiden.
Modige samtaler om vanskelige tema
Hele mitt voksne liv har gått med til å snakke om temaer som muslimer i Norge og Europa urettmessig har blitt avskrevet for. Muslimer har savnet den samme støtten fra majoritetssamfunnet om at de ikke trenger å ta avstand fra noe andre gjør.
Men likevel har vi stått i det, tatt avstand og fordømt handlinger selv om norske muslimer ikke har hatt noe med det å gjøre.
Vi har satt kjønnsroller i moskeene på agendaen, vi har hatt dialogsamtaler og snakket høyt om homofobi som finnes i samfunnet, og vi har tatt til orde for og oppfordret til å heller spise vafler med en imam enn å dra på SIANs PR-stunt.
Vi har jobbet aktivt mot antisemittisme. Vi har vært tydelige på at islam har nulltoleranse for bruk av vold. Alle disse prosjektene, uttalelsene og aktivitetene finnes på vår nettside – muslimskdialog.no. Likevel ønsker enkelte krefter på ytre høyre verken å lytte eller forstå.
Det siste året har vi snakket og jobbet åpent med negativ sosial kontroll, ungdomskriminalitet og foreldreansvar.
Vold i nære relasjoner og kjønnsbasert vold er blant de mest utbredte og alvorlige menneskerettighetsbruddene i verden. Dette er et globalt problem som kun kan bekjempes i fellesskap – på tvers av religiøs og kulturell bakgrunn. Muslimske miljøer opplever at såkalt ærerelatert vold eller æresdrap ofte assosieres med islam.
Et konkret eksempel er det grusomme drapet på 26 år gamle Fadime Şahindal. Den svensk-kurdiske kvinnen ble myrdet av sin far, noe som utløste en større debatt om innvandring, religion og integrering.
Fadimes familie var ikke muslimsk, men likevel ble muslimske ledere intervjuet om hva de mener om æresdrap. Sosialantropolog Unni Wikan understreket i sin bok om drapet i 2003 at æresdrap ikke er en muslimsk skikk og ikke kan knyttes til islam.
Vi har også tidligere uttalt at for å bekjempe utfordringene i de enkelte miljøene, må dette frakobles islam. Tvert imot bruker moskeene islamske argumenter og profeten Muhammad (fvmh) sine eksempler for å motvirke tvang og press i familier.
Teologisk perspektiv
Å bevare liv og helse er helt sentrale prinsipper i islam. Rettferdighet er et annet sentralt prinsipp. Profeten Muhammad (fvmh) er alle muslimers moralske forbilde, og han var aldri voldelig mot sine barn eller hustruer.
Profeten (fvmh) sa: “Den beste av dere er den som er best mot sin familie, og jeg er best mot min familie.” I den siste talen Profeten Muhammad (fvmh) holdt før han døde, tok han opp kvinnenes rettigheter og oppfordret til å behandle kvinner med respekt og omsorg.
Koranen krever at ektepar behandler hverandre med kjærlighet og barmhjertighet [Koranen 30:21]. I 2005, i forbindelse med NRKs TV-aksjon til inntekt for FOKUS, utga imamer i Norge en felleserklæring med et tydelig budskap mot vold i ekteskapet, tvangsekteskap, omskjæring av kvinner, menneskehandel og alle former for undertrykkelse og overgrep.
Til tross for at Koranens budskap er imot tvang og vold, at Profeten Muhammad oppfordrer til kjærlighet og rettferdighet, og at imamene i Norge er tydelige i sin tale, finnes det likevel enkelte muslimer som handler imot islams lære.
Er det troen som gjør at folk blir voldelige, eller er det andre mekanismer – som en voldelig oppvekst, sosioøkonomiske forhold og fravær av trygge relasjoner – som også finnes hos en ikke-muslimsk voldelig person?
Tåler å bli kritisert
Løsningen ligger uansett i å snakke mer sammen, lytte til perspektiver innenfra, mindre til de betalte historiene, og sammen komme frem til gode tiltak som treffer. Vi ønsker alle det samme – bortsett fra noen få, som uansett vil polarisere og stigmatisere.
Så mantraet om at muslimer har berøringsangst ønsker jeg å få meg frabedt. Ja, vi er kanskje ikke så flinke til å promotere vårt eget arbeid, men kanskje du, fra majoritetssamfunnet, heller ikke er så flink til å oppsøke vårt arbeid og lytte til perspektiver innenfra.