Ett av flere bilder fra sentrale Oslo "La oss ta fortauene tilbake" publiserte på Twitter i helgen.

Elsparkesykler sperret måking av fortau: - Jeg møtte brøytemannskap som var fly forbannet!

Fotgjengerorganisasjonen "La oss ta fortauene tilbake" har i helgen publisert flere bilder av hvordan forlatte elsparkesykler hindret snørydding på fortau. — Oslo kommune kunne fint sperret utleie av elsparkesykler på vinteren.

Publisert

Grunnlegger av fotgjengerorganisasjonen "La oss ta fortauene tilbake", Stein Leikanger, har iløpet av helgen publisert flere bilder på Twitter der elsparkesykler ligger strødd på snøfylte fortau i Oslo.

Nå mener han byrådet og Oslo kommune bør forby utleie på vinterstid dersom elsparkesykler kan forlates nesten hvor som helst i byen.

— Vil ha strengere regler for parkering

— Jeg hadde parkert bilen et stykke unna der jeg bor. På vei til den tidlig lørdag morgen møtte jeg brøytemannskap som var fly forbannet, forteller Stein Leikanger.

— En av brøytemannskapene jeg møtte sa han nesten ikke gjorde annet enn å fjerne elsparkesykler. Kanskje han overdrev litt, men jeg så jo at sparkesyklene sperret for snørydding, sier Leikanger til VårtOslo.

Både Oslo, Bergen og Trondheim er blant byene i Europa som har minst regulering for utleie av elsparkesykler, påpeker Leikanger.

Riktignok er antallet elsparkesykler i Oslo kraftig redusert fra et par år tilbake. Men det er ikke nok, mener Leikanger.

Ikke enkelt å rydde fortau for snø i Hegdehaugsveien.

— Byrådet og kommunen kunne fint sperret for utleie av elsparkesykler på vinteren. Da hadde man unngått problemet med at fortau ikke ryddes for snø, sier grunnleggeren av "La oss ta fortauene tilbake".

— Dersom man ikke sperrer utleie på vinteren, kunne i det minste utleierne bli pålagt strengere geofencing. Altså at at en tur må begynne og avsluttes på bestemte plasser. Og ikke slik som nå, hvor man kan sette igjen elsparkesyklene hvor man vil, sier Leikanger.

Avis hevder Paris innfører kraftig innstramming

Han viser til Paris, der det ifølge avisen L'Informé, snart blir en kraftig innstramming for elsparkesykler. Avisen erfarer at borgermester Anne Hidalgo rett og slett vi forby utleie fra januar 2023.

Søndag morgen: — En av brøytemannskapene jeg møtte sa han nesten ikke gjorde annet enn å fjerne elsparkesykler, sier Stein Leikanger.

Anne Hidalgo har til hensikt å stoppe autorisasjonene som gis i hovedstaden til elektriske scootere fra Lime, Dott og Tier, skriver L'Informé.

— Er det et totalforbud i Oslo dere i "La oss ta fortauene tilbake" også ønsker?

— Nei, vi ønsker ikke forbud mot elsparkesykler. Men vi mener det er feil at de får parkere på fortau. Og det er feil at de får kjøre på fortau, sier Stein Leikanger.

— Her får vi også støtte fra både Handikapforbundet og Blindeforbundet, sier han.

— Men nå har vel reduksjonen til maks 8.000 elsparkesykler i Oslo ført til mindre kaotiske tilstander enn tidligere?

— Det er blitt «litt» bedre etter det totale frislippet, men Oslo har flere utleie-enheter per 10.000 innbyggere enn noen annen hovedstad eller storby i Europa, sier Leikanger.

— Har åpnet for forbud på fortau

Leikanger viser til at det i Oslo er 119 elsparkesykler til utleie per 10.000 innbyggere, mens snittet ifølge Leikanger er 35 utleiedoninger per 10.000 innbyggere i andre vesteuropeiske storbyer.

— Da vi tidligere i år spurte samferdeslbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG) hvorfor hun ikke har brukt råderetten byrådet ba om, og som kom med Lov om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn, fikk vi til svar at hun ville se hvordan antallsreduksjonen og soneinndelingen fungerte, før hun gjorde noe mer, sier Leikanger.

— Oslo, Bergen og Trondheim har alle, i høringssvar til Statens Vegvesen, ønsket at fortau og gangveier fortsatt skal kunne disponeres av utleierne, til parkering og kjøring, til tross for at Samferdselsdepartementet har åpnet for forbud i høringen, sier grunnleggeren av "La oss ta fortauene tilbake".

Powered by Labrador CMS