DEBATT
– Konsekvensene av å miste et samlingsrom som Oslo nye teater er betydelig for hele samfunnet. Så når Oslo byråd ønsker et mindre omfattende teater, så omfatter det oss alle, sier Birgitte Maaike Feddersen.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB og Privat
– Mens vi venter på bystyrets vedtak for Oslo Nye Teater, har jeg noe på hjertet
Det kan virke som det blitt en slags uoffisiell retningslinje at i vanskelige tider må kulturtilbud ofres. Mens dette er realiteten i flere europeiske land, er dette ikke en utvikling jeg ønsker å være vitne til i Norge.
10. oktober uttalte kulturbyråd Anita Leirvik North på
høring i bystyrets kultur- og utdanningsutvalg at Oslo Nye Teater skal være «et
mindre omfattende teater», og at det endelige vedtaket vil bli fattet i desember. Mens vi
venter på bystyrets vedtak, så har jeg noe på hjertet.
Om ett år skal jeg ut i feltet som scenekunstner, etter flere år med studier. Tanken på å gå inn i et så usikkert felt
som scenekunstfeltet har alltid skremt meg, men som mange andre, så har jeg endt opp med å trosse usikkerheten.
Da jeg først skulle begynne å studere, var tanken på å jobbe som scenekunstner så
skummel at jeg valgte en helt annen retning. Det gjorde at jeg i dag sitter med
en bachelor i internasjonale studier og statsvitenskap, med mye nyttig kunnskap
om trusler mot demokratiet.
Mindre teater, mindre demokrati
Selv i det norske demokratiet kan man ikke si seg fornøyd
med borgernes deltakelse kun gjennom stemmegivning og engasjement i politiske
partier. Et velfungerende demokrati fordrer mulighet for aktiv deltakelse
gjennom å skape demokratiske rom og utvikling av demokratiske evner.
Jeg vil rette søkelys på en viktig demokratisk muskel som
teater trener oss opp i: evnen til å forestille seg alternativer.
Ute i samfunnet setter ofte politikerne eller media grensene for vår forestillingsevne. I teaterrommet trener man evnen til
å tenke utenfor disse grensene. Enten ved å fortelle historier fra
virkeligheten og stille spørsmål ved hva som kan forandres, eller ved å leke og
utforske i utopier og helt andre virkeligheter.
Teater handler ikke bare om forestillingen, men rommet man
skaper for å tenke større. Hvis man mister evnen til å tenke og utforske
alternativer, kan man risikere å ende opp med å akseptere fastsatte prinsipper
og doktriner.
Oslo Nye åpner dører
I fjor gikk en drøm i oppfyllelse da jeg fikk plass på en
mastergrad i dramaturgi ved Teaterhøgskolen. Jeg ville forske på prosjekter som
aktivt bruker teaterets demokratiske potensial.
Min nysgjerrighet ble dratt mot Oslo Nye Teaters satsing på
borgeteater. Her inviteres hele spekteret av Oslos befolkning inn i teateret
for å fortelle sine historier, og menneskeliggjøre den offentlige debatten.
Dette blir visst gratis på Oslo Nyes hovedscene.
I sommer var jeg så heldig å få møte teatersjef Runar Hodne
i døråpningen til teatret, like etter den kortvarige beskjeden om at teatret
kunne fungere som normalt til neste år. Han hadde hørt at jeg var interessert i
borgerteaterprosjektet til Oslo Nye, og den lille samtalen vår gikk omtrent
sånn her:
– Du er interessert i borgereteater?
– Ja.
– Du skal ha masterprosjekt til våren?
– Ja.
– Og du vil samarbeide med Oslo Nye?
– Ja.
– Flott, da snakkes vi til høsten.
Teater med mindre åpne dører
Når kulturbyråden ønsker seg et mindre «omfattende teater»,
vil hun også få et mindre inkluderende teater. Et teater med mindre åpne dører
for samarbeid, for nysatsing på prosjekter som borgerteater, for å ønske
studenter og frilansere velkommen.
Å si at et teater skal være mindre omfattende er å ta definisjonsmakten
over hva teater er og skal være, istedenfor å la det utvikles og finne ut av hva
teater kan være.
Det kan virke som det eksisterer en slags uoffisiell retningslinje at i
vanskelige tider må kulturtilbud ofres. Mens dette er realiteten i flere
europeiske land, er dette ikke en utvikling jeg ønsker å være vitne til i
Norge.
Essensielt for demokratiet
La oss forestille oss en annen mulig virkelighet. Jeg vil gjerne
inn i et felt der vi kan ha en viss form for forutsigbarhet og stabilitet, fra
statsbudsjett til statsbudsjett, regjering til regjering og byråd til byråd.
Der våre folkevalgte fatter overveide beslutninger og
respekterer viktige demokratiske prinsipper i prosessen, der man ikke anser kultur
som en salgsvare. Der man anerkjenner teaterets rolle som en essensiell del av demokratiet
og gir det rom til å utvikle seg, samle mennesker, skape diskusjoner, utforske
og drømme.
Konsekvensene av å miste slike samlingsrom er betydelig for
hele samfunnet. Så når Oslo byråd ønsker et mindre omfattende teater, så
omfatter det oss alle.