Bystyret i Oslo inngikk en avtale med Akershus om å øke billettprisene på kollektivtransporten, men nå vil Raymond og Lan gå vekk fra avtalen. Foto: Vegard Velle
Bystyret i Oslo inngikk en avtale med Akershus om å øke billettprisene på kollektivtransporten, men nå vil Raymond og Lan gå vekk fra avtalen. Foto: Vegard Velle

Raymond og Lan ville legge på prisene for buss og bane med opptil en femdel. Men nå angrer de og sier stopp

Publisert Sist oppdatert

Oslo-byrådet vil vekk fra en avtale med Akershus som skal gjøre billettene på kollektivtransport dyrere, men nabofylket er skeptisk. 

I fjor inngikk Oslo bystyre en avtale med Akershus om en prisøkning på billetter til kollektivtrafikken, som en del av avtalen Oslopakke 3. Nå ønsker byrådet i hovedstaden å gå vekk fra avtalen.

Aftenposten skriver at økningen kan bli mellom 10 og 20 prosent, men at Oslo-byrådet i sitt busjettforslag på onsdag vil foreslå å bruke 140 millioner kroner de to neste årene for å unngå billettprisøkningen.

Planene er at det skal bli mye dyrere å ta t-bane i Oslo. Foto: Kjetil Ree/Wikipedia
Planene er at det skal bli mye dyrere å ta t-bane i Oslo. Foto: Kjetil Ree/Wikipedia

Akershus er skeptisk

— Vi mener det er en historisk mulighet om vi klarer å holde kollektivprisene på samme nivå når det blir dyrere å kjøre bil, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) til Dagens Næringsliv.

Byrådet ber politikerne i Akershus om å være med på å holde prisene nede, men fylkesordføreren er skeptisk.

— Vi inngikk en avtale med byrådet i fjor. Vi står på den avtalen, og det oppfordrer jeg byrådet til å gjøre også, sier Anette M. Solli (H) til Dagens Næringsliv.

— Jeg tror utfordringene med å gå bort fra avtalen om Oslopakke 3 er store og kan bli dramatiske.

150 millioner ekstra fra kollektivbillettene

Politikerne fra de to fylkene ble i juni i fjor, i Oslopakke 3-forliket, enige om at regningen for vei- og kollektivsatsingen i Oslo og Akershus skulle deles på flere enn bare bilistene gjennom bompenger.

Da ble det avtalt at 2,7 milliarder kroner skal tas inn i form av økte kollektivpriser, og at pengene skulle øremerkes Fornebubanen, ny sentrumstunnel i Oslo og baneløsninger på Nedre Romerike, ifølge NRK.

Det betyr 150 millioner kroner ekstra fra kollektivbillettene årlig.