Aase Karin Meland og Kalina Toneff utenfor verkstedet i Vollebekk fabrikker. Foto: André Kjernsli

To driftige damer setter folk som har falt ut av arbeidslivet til å mekke sykler

De møttes gjennom jobb, den ene var grafisk designer den andre front end-utvikler. Siden 2017 har de drevet Mora di fikser sykker´n, på Vollebekk fabrikker.

Publisert

– Vi var begge kommet dit at du ser deg både bakover og forover i livet, sier Åse Karin «Åskar» Meland og Kalina Toneff.

– Vi lette etter en større mening med det vi ville bruke tiden vår på og falt ned på at vi ønsket å gjøre en forskjell for folk. Vi tenkte at en sykkelservice kunne være en fin julegave ansatte kunne få fra bedriften som et alternativ til matkurv eller ryggsekk med logo.

Fikser sykler på arbeidsplasser

Damene gjorde solid research. De startet med vinterlagring og service på sykler. Etter hvert gikk de også i gang med et mobilt sykkelverksted. Nå reiser de ut til bedrifter og fikser syklene til de ansatte på arbeidsplassene.

Tilbudet har blitt veldig godt mottatt, og nå får Mora di fikser sykker´n henvendelser fra både gamle og nye kunder.

Alle disse syklene er i godkjent stand og skal selges rimelig til oslostudenter. Foto: André Kjernsli

Mekanikere med ballast

Mekanikerne har ulik bakgrunn. Det kan være tidligere straffedømte, flyktninger, folk som av andre årsaker har ramlet ut av samfunnet eller "helt vanlige". Alle har med seg ballast i sekken og opplever det som meningsfylt å jobbe igjen, oppgir de to gründerne.

Oppgavene på sykkelverkstedet varierer. Det kan handle om å dryppe noen dråper olje på et kjede eller å stramme opp en brems. Andre ganger kan de bygge en helt ny sykkel av tre-fire sykkelvrak de har fått tak i. – Det er imponerende å se hva de får til, sier «Åskar».

Her mekkes det på alle typer sykler. Foto: André Kjernsli

Mekkekurs for ungdommer

Høsten 2018 gjorde Mora di en avtale med bydel Bjerke om å starte et pilotprosjekt, der de tok inn lokale ungdommer på sykkelmekkekurs. Det har fungert svært bra.

Det tok litt tid før de ble kjent med ungdommene, men etter hvert løsnet det.

– Det at ungdommene lykkes på dette kurset, har positive effekter utover at de blir flinke til å mekke sykler. Ungdommene forteller at mekkingen gir økt mestringsfølelse på skolen også, noe som gleder oss veldig, sier Kalina Toneff.

På kurset bygger ungdommene sin egen sykkel, som de får til odel og eie. Så langt det er mulig benytter de seg av brukte deler, noe som er med på å bevisstgjøre ungdommene om miljøgevinsten ved gjenbruk.

Kalina Toneff slår av en prat med noen av kundene. Foto: André Kjernsli

Gamle sykler blir som nye

Mora di restaurerer også sykler som har sine sett bedre dager. Syklene får de fra privatpersoner, Bymiljøetaten og gjenbruksstasjoner.

Den 24. april blir det sykkelloppis på campusen ved Universitetet i Oslo. Da vil studentene få anledning til å kjøpe seg en flott, restaurert sykkel til en pris som passer budsjettet til en fattig student.

– Dette er gjenbruk av beste sort, mener de to sykkelmødrene.

Powered by Labrador CMS