Krigen i Ukraina og etterdønninger etter pandemien førte til global delemangel og en midlertidig stans i leveransene.Foto: Sporveien
Endelig! Leveransene av trikker til Oslo gjenopptas etter trøbbel hos leverandøren
Global delemangel skapte trøbbel. Nå er trikkeleveransene på skinner igjen: – Trikken betyr mye for mange. Jeg er veldig glad for at vi nå får flere nye trikker til Oslo igjen.
Tidligere i år fikk leverandøren av de nye trikkene til Oslo
utfordringer med å få tak i alle nødvendige deler til produksjonen. Det førte
til en midlertidig stans i leveransen til Sporveien. Nå gjenopptas leveransen,
og den neste av de nye trikkene er ventet å ankomme hovedstaden allerede i
juni.
– Endelig! Trikken betyr mye for mange. Den er svært godt
likt og en viktig del av bybildet i Oslo og kollektivtilbudet for alle
reisende. Jeg er derfor veldig glad for at vi nå får flere nye trikker til Oslo
igjen, sier en svært godt fornøyd konsernsjef i Sporveien, Birte Sjule.
Det var den globale delemangelen som følge av krigen i
Ukraina og etterdønninger etter pandemien, som førte til en midlertidig stans i
leveransen. Den spanske leverandøren CAF har nå lykkes med å få tak i delene
som manglet for å kunne fortsette leveransen til Oslo.
– En stor forbedring
Produksjonen av nye trikker har pågått for fullt på
fabrikken i Spania, også i perioden uten leveranser til Norge. Nå som CAF har
mottatt delene som manglet, kan leverandøren starte arbeidet med å ferdigstille
trikkene som allerede er produsert og sende dem til Oslo.
Annonse
– Hver gang Sporveien ruller ut en ny trikk blir byen vår
litt mer tilgjengelig for alle, uavhengig av alder og funksjonsevne. Trikkene er
en stor forbedring for en gruppe som ikke alltid har det så lett i
kollektivtrafikken. De nye trikkene er tilgjengelig for alle og lette å komme
inn på med rullestol eller barnevogn, sier Sirin Hellvin Stav, byråd for miljø
og samferdsel.
Fremdeles delemangel
Prosjektorganisasjonen i Sporveien med ansvar for
trikkeanskaffelsen har hele tiden hatt god dialog med leverandøren.
– Sammen har vi jobbet for å begrense varigheten og omfanget
av delemangelen så mye som mulig. Nå som leveransen starter opp igjen, er målet
å få de nye trikkene i trafikk så snart som mulig, sier Anders Wergeland,
prosjektsjef i Sporveien.
Fra hver enkelt trikk ankommer Oslo, bruker Sporveien
rutinemessig noen uker på å inspisere og teste hver enkelt trikk før de blir
satt i drift.
Målet er at alle 87 nye trikker skal leveres og fases inn
innen utgangen av 2024.
Det er fortsatt utfordrende å få tak i nok reservedeler for
å vedlikeholde de trikkene som Sporveien allerede har mottatt og tatt i bruk på
linjenettet.